Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Polski Październik i jego następstwa.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
15) przedstawia niedemokratyczny charakter polskich rozwiązań polityczno‑ustrojowych z okresu tzw. Polski Ludowej (monizm, kierownicza rola gremiów decyzyjnych PZPR, system fikcji ustrojowych);
16) przedstawia – na wybranych przykładach – różne modele demokratyzacji; rozważa, na ile polska demokratyzacja przełomu lat 80. i 90. XX w. miała charakter reformy, a na ile – rewolucji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny zmian we władzach PZPR w 1956 r.;
porównuje idee reprezentowane przez frakcje polityczne wewnątrz PZPR;
ocenia reakcje władzy na wystąpienia robotnicze;
definiuje relacje między władzami Polski i ZSRS.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Podział na trzy grupy. Każdy zespół przygotowuje prezentację na temat przydzielonego zagadnienia:
gr. 1 – sytuacja w ZSRS po śmierci J. Stalina;
gr. 2 – sytuacja w PZPR po śmierci B. Bieruta i frakcje wewnątrz partii;
gr. 3 – przyczyny wystąpień robotniczych;
gr. 4 – wpływ strajków na sytuację w partii.
Zespół klasowy ma za zadanie przeczytać przemówienia W. Gomułki i J. Cyrankiewicza (patrz Materiały pomocnicze).
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Mapa myśli. Uczniowie wypisują na tablicy wszystkie skojarzenia z określeniem „Polski Październik 1956”. Na tej podstawie tworzą ciąg przyczynowo‑skutkowy.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich uczniowie zadają prelegentom pytania.
2. Dyskusja. Uczniowie oceniają postawę władz w czasie wydarzeń czerwcowych. Chętne osoby prezentują wnioski.
3. Analiza materiału źródłowego. Uczniowie analizują teksty przemówień z 1956 r. J. Cyrankiewicza i W. Gomułki. Wskazują podobieństwa i różnice w postawie obu polityków.
4. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
1. Dyskusja: Oceń zależność władz PZPR od Związku Sowieckiego. Wybrana/chętna osoba podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Napisz krótką pracę na temat: „Scharakteryzuj i oceń relacje wewnątrz bloku wschodniego na podstawie wydarzeń w Polsce w 1956 r.”.
Materiały pomocnicze:
Uniwersytet Łódzki, Październik 1956 – zawiedzione nadzieje, youtube.com.
Imerr, Józef Cyrankiewicz – Poznański Czerwiec 1956, youtube.com.
Eiekawehistorie, Poznań 56 – upadek Ochaba, wzlot Gomułki, youtube.com.
Władysław Gomułka, Przemówienie na wiecu w Warszawie, przemowienia.com.
Józef Cyrankiewicz, Każdemu, kto podniesie rękę przeciw władzy ludowej, władza tą rękę odrąbie, przemowienia.com.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być inspiracją do przygotowania przez uczniów prezentacji multimedialnej.