Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Droga Polski do Unii Europejskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
XV. Polska polityka zagraniczna.
Uczeń:
1) wyjaśnia, jakie znaczenie w polityce zagranicznej państwa odgrywa racja stanu; wykazuje transformację celów, instrumentów i treści polskiej polityki zagranicznej od lat 90. XX wieku;
2) wyjaśnia zmieniającą się pozycję Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i determinanty tej pozycji oraz skutki europeizacji polskiej polityki zagranicznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje okoliczności, w jakich rozpoczęła się Polska droga do Unii Europejskiej;
przedstawia i wyjaśnia najważniejsze etapy integracji Polski z Unią Europejską;
analizuje korzyści i koszty związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
wywiad;
dyskusja;
analiza tekstów źródłowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
1. Podczas poprzednich zajęć uczniowie są proszeni o przeprowadzenie wywiadów z członkami rodziny lub znajomymi, którzy byli czynnymi uczestnikami wydarzeń politycznych w czasach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Wywiady powinny dotyczyć przemyśleń, jakie towarzyszyły im podczas podejmowania decyzji w referendum europejskim oraz wrażeń w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
3. Prezentacja wywiadówy. Nauczyciel prosi uczniów o refleksję i odpowiedź na pytania:
Czy przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wydaje się wam ważnym momentem w historii naszego państwa? Dlaczego? Co o tym świadczy?
Jakie pozytywne emocje i oczekiwania towarzyszyły polskim obywatelom podejmującym decyzję o przyłączeniu naszego państwa do Unii Europejskiej? Jakie obawy?
4. Ćwiczenia 5 i 8. Uczniowie analizują teksty źródłowe i na ich podstawie wykonują ćwiczenia dotyczące referendum akcesyjnego i tego, jak głosowali w nim Polacy.
Faza realizacyjna:
1. Wykorzystanie linii chronologicznej. Celem pracy jest uświadomienie uczniom, jaką rolę odgrywały poszczególne strony/grupy ludzi/organizacje/rodzaje wydarzeń w procesie integracyjnym. Podział klasy na zespoły, którym zostają przypisane kategorie z osi czasu. Zadaniem zespołów jest przeanalizowanie, jaką rolę odegrała przydzielona im kategoria w procesie przedstawionym na osi czasu:
Na czym polegało zadanie danej instytucji? Jaką rolę odegrali ludzie? Dokumenty? Wydarzenia?
Jak przydzielona grupie kategoria odnosi się do innych na osi czasu, np. czy działania tej instytucji są powiązane z reakcją na coś? Czy wywołują określonego typu skutki? Jakie można dostrzec stałe zależności pomiędzy tym elementem osi czasu a innymi?
2. Przedstawienie na forum klasy rezultatów pracy grupowej. Nauczyciel zachęca pozostałych uczniów, by podczas prezentacji sygnalizowali związki, jakie dostrzegają w relacji pomiędzy omawianą kategorią a tą, która była przydzielona ich grupie.
3. W ramach podsumowania zadania chętni/wybrani uczniowie formułują zdania najtrafniej według nich określające udział każdej z kategorii w procesie przedstawionym na osi czasu.
4. Podział klasy na trzy grupy – pierwsza koncentruje się na politycznych, druga na społeczno‑ekonomicznych, a trzecia na społeczno‑kulturowych kosztach i korzyściach przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Po przydzieleniu tych trzech kategorii uczniowie w parach analizują interaktywny widżet „Korzyści i koszty przystąpienia do UE”, wybierają po jednej pozytywnej i jednej negatywnej przewidywanej konsekwencji naszego członkostwa w Unii i odnoszą się do nich z dzisiejszej perspektywy. Czy nadzieje się spełniły? Czy obawy okazały się słuszne?
5. Po upływie czasu wyznaczonego chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje refleksje. Warto pozwolić uczniom odnieść się do jak największej liczby opisanych kosztów i korzyści, a jeśli pojawią się odmienne zdania – pozwolić na dyskusję.
6. W ramach podsumowania w klasie przeprowadzane jest głosowanie – czy gdybyśmy dziś decydowali o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, byłbyś zwolennikiem czy przeciwnikiem?
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie podsumowują zgromadzoną wiedzę, odpowiadając na pytania:
Jakie ramy czasowe obejmuje droga Polski do Unii Europejskiej? Czym się rozpoczęła i zakończyła?
Jakie daty były w tym procesie najważniejsze? Dlaczego?
Od kogo i czego zależały postępy procesu integracji Polski z Unią Europejską? W jaki sposób?
Praca domowa:
1. Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi jeden element z osi czasu (np. według numerów z dziennika) lub prosi, by każdy uczeń wybrał sobie dowolny element. Zadanie dla ucznia: Poszukaj dodatkowych informacji związanych z wybranym elementem osi czasu i napisz krótką wypowiedź na ten temat.
2. Wybierz dowolny element z osi czasu „Droga Polski do Unii Europejskiej” i stwórz własną, pięcioelementową oś czasu, która dokładniej pokaże wydarzenia towarzyszące wybranemu przez ciebie elementowi.
Materiały pomocnicze:
1. Polska w Unii Europejskiej: wyzwania, możliwości, ograniczenia, Europejskie Centrum Edukacyjne, Toruń 2013.
2. S. Trzeciak, Gra o Europę: negocjacje akcesyjne Polski z Unią Europejską, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2010
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linię chronologiczną można wykorzystać również do grupowego czytania wydarzeń opisanych na osi i tworzenia wspólnej opowieści. Indywidualne odczytywanie osi przez uczniów skłania ich do refleksji na temat wagi lub znaczenia omawianego tematu, np. kiedy po raz pierwszy usłyszeli o kwestiach związanych z Unią Europejską albo w jaki sposób jest ona obecna w ich codziennym życiu.