Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: U nas w Auschwitzu Tadeusza Borowskiego. Obraz rzeczywistości obozowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjn. Uczeń:
scharakteryzuje narrację w utworze U nas w Auschwitzu;
określi sposób konstrukcji opisów obozowej rzeczywistości;
wyjaśni, kim jest człowiek zlagrowany.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z tekstem Tadeusza Borowskiego U nas w Auschwitzu zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od refleksji uczniów na temat przeczytanego w domu tekstu oraz lektury dalszej części sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną z uczniami, odwołując się do ich wiedzy historycznej. Następnie, przed przejściem do kolejnej fazy lekcji, uczniowie wymieniają utwory literackie i teksty kultury, które opowiadają o życiu obozowym.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach 4‑osobowych. Analizują narrację w utworze Borowskiego, odsłuchują nagranie z sekcji audiobook, wyjaśniają na podstawie nagrania, dlaczego moralnym obowiązkiem człowieka jest zobaczenie obozu Auschwitz‑Birkenau. Po wyznaczonym czasie grupy prezentują efekty swojej pracy i omawiają je wraz z nauczycielem.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Na podstawie opowiadań U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazu i Dzień na Harmenzach wyjaśnij, kim był człowiek zlagrowany.
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Borowski, Utwory wybrane, oprac. A. Werner, Wrocław 1991.
Tadeusz Drewnowski, Ucieczka z kamiennego świata, Warszawa 1977.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.