Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R10aKtwA2wh1k1
Ćwiczenie 1
Połącz pojęcie należące do „obozowego esperanto” z jego definicją. puff Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik muzułman Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik fleger Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik post Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik kapo Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik winkel Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik pasiaki Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik prominent Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik buksa Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik Kanada Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik pipel Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik komando Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik rollwaga Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik kremo Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik zauna Możliwe odpowiedzi: 1. chłopiec do posług u blokowego lub kierownika zmiany roboczej, 2. kolorowy trójkąt, oznaczający rodzaj przestępstwa, 3. krematorium, 4. prycza, 5. wóz pchany przez ludzi, 6. obozowy dom publiczny, 7. oddział roboczy, 8. ubranie obozowe, 9. sanitariusz, 10. więzień na dobrym stanowisku, określenie lekko pogardliwe, 11. człowiek całkowicie wyniszczony psychicznie i fizycznie, 12. łaźnia, odwszalnia, 13. więzień kierujący grupą roboczą, 14. symbol dobrobytu obozowego, 15. wartownik
RP2hXeaVWTqRk1
Ćwiczenie 2
Zaznacz cechy opowiadań Tadeusza Borowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Obecność komentarzy odautorskich., 2. Brak refleksji i oceny moralnej., 3. Zastosowanie behawioryzmu., 4. Brak ironii., 5. Postać narratora jest kreacją literacką.
11
Ćwiczenie 3

Wykonaj polecenia w odniesieniu do opowiadania Tadeusza Borowskiego U nas w Auschwitzu.

R1HHw4QmstLSf
1. Napisz, jaką formę przyjmuje opowiadanie U nas w Auschwitzu. (Uzupełnij) 2. Scharakteryzuj narratora. (Uzupełnij) 3. Opisz miejsce akcji. Wskaż jego części. (Uzupełnij) 4. Napisz, jaką funkcję pełniła nadzieja w obozie opisanym przez Borowskiego. (Uzupełnij) 5. Wyjaśnij, jak na narratora wpływa miłość do adresatki listów. (Uzupełnij).
R1MlwYzgTmk74
1. Napisz, jaką formę przyjmuje opowiadanie U nas w Auschwitzu. (Uzupełnij) 2. Scharakteryzuj narratora. (Uzupełnij) 3. Opisz miejsce akcji. Wymień jego części. (Uzupełnij) 4. Napisz, jaką funkcję pełniła nadzieja w obozie opisanym przez Borowskiego. (Uzupełnij) 5. Wyjaśnij, jak na narratora wpływa miłość do adresatki listów. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wypisz z tekstu wszystkie „oszustwa”, o których mówi Tadek w opowiadaniu U nas w Auschwitzu. Zinterpretuj w tym kontekście temat lekcji.

RsIttnfbA2OEm
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, na czym polega behawioryzm w opowiadaniach Borowskiego, posługując się przynajmniej trzema cytatami z tekstu U nas w Auschwitzu. Zastanów się, czy to opowiadanie spełnia warunki prozy behawiorystycznej.

R12HHQ9BNbA8h
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wypisz z tekstu U nas w Auschwitzu trzy fragmenty ironiczne i wyjaśnij, na czym polega ich funkcja. Posłuż się innymi niż te podane w odpowiedzi.

RxHjnrkBSho6p
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Sparafrazuj wypowiedź Tadka na temat kultury i cywilizacji Zachodu. Napisz, czy się z nim zgadzasz. Podaj 8 do 10 argumentów za lub przeciw.

1
Tadeusz Borowski U nas w Auschwitzu

Pracujemy pod ziemią i na ziemi, pod dachem i na deszczu, przy łopacie, lorze, kilofie i łomie. Nosimy wory z cementem, układamy cegły, tory kolejowe, grodzimy grunta, depczemy ziemię... Zakładamy podwaliny jakiejś nowej, potwornej cywilizacji. Teraz dopiero poznałem cenę starożytności. Jaką potworną zbrodnią są piramidy egipskie, świątynie i greckie posągi! Ile krwi musiało spłynąć na rzymskie drogi, wały graniczne i budowle miasta! Ta starożytność, która była olbrzymim koncentracyjnym obozem, gdzie niewolnikowi wypalano znak własności na czole i krzyżowano za ucieczkę. Ta starożytność, która była wielką zmową ludzi wolnych przeciw niewolnikom!

Pamiętasz, jak lubiłem Platona. Dziś wiem, że kłamał. Bo w rzeczach ziemskich nie odbija się ideał, ale leży ciężka, krwawa praca człowieka. To myśmy budowali piramidy, rwali marmur na świątynie i kamienie na drogi imperialne, to myśmy wiosłowali na galerach i ciągnęli sochy, a oni pisali dialogi i dramaty, usprawiedliwiali ojczyznami swoje intrygi, walczyli o granice i demokracje. Myśmy byli brudni i umierali naprawdę. Oni byli estetyczni i dyskutowali na niby.

Nie ma piękna, jeśli w nim leży krzywda człowieka. Nie ma prawdy, która tę krzywdę pomija. Nie ma dobra, które na nią pozwala.

Cóż wie starożytność o nas? Zna przebiegłego niewolnika z Terencjusza i Plauta, zna trybunów ludowych Grakchów i imię jednego tylko niewolnika — Spartakusa.Oni robili historię i byle zbrodniarza — Scypiona, byle adwokata — Cycera czy Demostenesa, pamiętamy doskonale. Zachwycamy się wycięciem Etrusków, wybiciem Kartaginy, zdradami, podstępem i łupiestwem. Prawo rzymskie! I dziś jest prawo!

Co będzie o nas wiedzieć świąt, jeśli zwyciężą Niemcy? [...]

5 Źródło: Tadeusz Borowski, U nas w Auschwitzu, [w:] tegoż, Utwory wybrane, oprac. A. Werner, Wrocław 1991, s. 109–111.
R7QI41qTxxw0P
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj fragmenty eseju Zbigniewa Baumana Nowoczesność i zagłada. Napisz 8 do 10 zdań będących twoim komentarzem do stanowiska socjologa.

Zapoznaj się z fragmentami eseju Zbigniewa Baumana Nowoczesność i zagłada. Napisz 8 do 10 zdań będących twoim komentarzem do stanowiska socjologa.

R1BeeFpJZtuIr
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 9

Wypisz z tekstu fragment, który najbardziej cię poruszył. Napisz, dlaczego został przez ciebie wybrany właśnie ten cytat. Jeśli żaden z przywołanych fragmentów nie wywołał w tobie emocji, napisz, dlaczego tak było.

Rl0wrCdhMx1Ms
(Uzupełnij).
Praca domowa

Na podstawie opowiadań U nas w Auschwitzu, Proszę państwa do gazuDzień na Harmenzach wyjaśnij, kim był człowiek zlagrowany.

ReKp0e3muBgrR
(Uzupełnij).