Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Zastosowania grafenu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; Treść lekcji wykracza poza materiał przewidziany w podstawie programowej dla zakresu podstawowego i rozszerzonego |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia projektu |
Metody nauczania: | pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer i rzutnik multimedialny |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Nanostruktury i cuda grafenu” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Metoda projektu zakłada, że tematowi poświęcona jest więcej niż jedna lekcja (przedstawienie tematu projektu, podział na grupy, przydzielenie zadań, zasady komunikacji zostało ustalone miesiąc wcześniej). Uczniowie podzieleni na 5 grup mieli za zadanie przygotować w oparciu o dostarczoną przez nauczyciela i zdobytą samodzielnie literaturę jedno zastosowanie grafenu. Każda z grup opracowała inne zastosowanie. Uczniowie mogą korzystać z informacji zawartych w e‑materiale oraz w filmie edukacyjnym. | |
Faza realizacyjna: | |
Każdy z zespołów przedstawia w postaci prezentacji multimedialnej wynik swojej pracy - zastosowanie grafenu. Powinny znaleźć się zastosowania: w medycynie, w elektronice, produkcji kosmetyków, produkcji leków, oczyszczaniu cieczy i inne. Nauczyciel powinien śledzić prezentacje uczniów i je uzupełniać koniecznymi pytaniami i wyjaśnieniami. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel ocenia pracę zespołów i wystawia stopnie, zgodnie z kryteriami ocen przedstawionymi wcześniej. | |
Praca domowa: | |
Praca pisemna w zeszycie: Szczegółowa notatka dotycząca 4 wybranych zastosowań grafenu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Wywiad z ekspertem może być punktem wyjścia do lekcji prowadzonej według innej strategii. Można po jego wysłuchaniu rozpocząć lekcję problemową na temat wagi badań naukowych i konieczności finansowania nauki. |