Imię i nazwisko autora:

Anna Kaczorowska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Zastosowania grafenu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:

7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.

Treść lekcji wykracza poza materiał przewidziany w podstawie programowej dla zakresu podstawowego i rozszerzonego

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. sprawdzi zastosowania grafenu - jedno bardzo szczegółowo, pozostałe bardziej ogólnie,

  2. dokona syntezy własności grafenu i jego zastosowań opracowując materiał na lekcję,

  3. oceni poprawność informacji zawartych w prezentacjach pozostałych grup,

  4. pogłębi relacje społeczne z członkami swojej grupy.

Strategie nauczania:

strategia projektu

Metody nauczania:

pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer i rzutnik multimedialny

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Nanostruktury i cuda grafenu”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Metoda projektu zakłada, że tematowi poświęcona jest więcej niż jedna lekcja (przedstawienie tematu projektu, podział na grupy, przydzielenie zadań, zasady komunikacji zostało ustalone miesiąc wcześniej). Uczniowie podzieleni na 5 grup mieli za zadanie przygotować w oparciu o dostarczoną przez nauczyciela i zdobytą samodzielnie literaturę jedno zastosowanie grafenu. Każda z grup opracowała inne zastosowanie. Uczniowie mogą korzystać z informacji zawartych w e‑materiale oraz w filmie edukacyjnym.
Jako wprowadzenie dla wszystkich uczniów, nauczyciel omawia ogólne własności grafenu ( 3 minuty).

Faza realizacyjna:

Każdy z zespołów przedstawia w postaci prezentacji multimedialnej wynik swojej pracy - zastosowanie grafenu. Powinny znaleźć się zastosowania: w medycynie, w elektronice, produkcji kosmetyków, produkcji leków, oczyszczaniu cieczy i inne. Nauczyciel powinien śledzić prezentacje uczniów i je uzupełniać koniecznymi pytaniami i wyjaśnieniami.
Prezentacja pojedynczego zespołu nie powinna trwać dłużej niż 5 minut po to, żeby uczniowie z innych grup mogli zrobić notatki i zadawać pytania.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel ocenia pracę zespołów i wystawia stopnie, zgodnie z kryteriami ocen przedstawionymi wcześniej.

Praca domowa:

Praca pisemna w zeszycie: Szczegółowa notatka dotycząca 4 wybranych zastosowań grafenu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Wywiad z ekspertem może być punktem wyjścia do lekcji prowadzonej według innej strategii. Można po jego wysłuchaniu rozpocząć lekcję problemową na temat wagi badań naukowych i konieczności finansowania nauki.