Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prędkość i przyspieszenie w ruchu jednostajnie opóźnionym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.

Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.

7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;

II. Mechanika.

Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń

  1. Rozpoznaje związek pomiędzy przyspieszeniem, a prędkością chwilową w ruchu jednostajnie opóźnionym.

  2. Stosuje zależność prędkości od czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym do wyznaczenia przyspieszenia lub prędkości.

  3. Analizuje i interpretuje wykresy zależności prędkości od czasu oraz przyspieszenia od czasu w ruchu jednostajnie opóźnionym.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w parach

Środki dydaktyczne:

Żadne specjalne środki nie są potrzebne

Materiały pomocnicze:

zestawy wykresów zależności prędkości od czasu i przyspieszenia od czasu (podobne do tych z zadania piątego, ale z podanymi wartościami liczbowymi na osiach)

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej przed lekcją oglądają film samouczek. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości związane z filmem. Przy podsumowywaniu informacji z filmu warto, by nauczyciel zwrócił uwagę na praktyczne konsekwencje tego, że hamowanie trwa określony czas.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel rozdaje uczniom zestawy wykresów zależności prędkości od czasu i przyspieszenia od czasu. Uczniowie - w parach - do każdego wykresu zależności prędkości od czasu rysują pasujący wykres składowej przyspieszenia od czasu i na odwrót. Jeżeli na lekcjach był już omawiany ruch przyspieszony, wykresy mogą dotyczyć nie tylko ruchu opóźnionego, ale także ruchu, w którym są etapy, w których ciało przyspiesza.

Gdy uczniowie wykonają to ćwiczenie, wymieniają się swoimi wykresami z inną parą i sprawdzają wzajemnie poprawność wykresów.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości dotyczące rysowania wykresów. Uczniowie wykonują zadanie 1 i 2 z części zadaniowej.

Praca domowa:

Zadanie 4, 5 i 7 z multimedium sprawdzającego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek można obejrzeć także na początku lekcji zamiast w ramach pracy domowej.