Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prędkość i przyspieszenie w ruchu jednostajnie opóźnionym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w parach |
Środki dydaktyczne: | Żadne specjalne środki nie są potrzebne |
Materiały pomocnicze: | zestawy wykresów zależności prędkości od czasu i przyspieszenia od czasu (podobne do tych z zadania piątego, ale z podanymi wartościami liczbowymi na osiach) |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej przed lekcją oglądają film samouczek. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości związane z filmem. Przy podsumowywaniu informacji z filmu warto, by nauczyciel zwrócił uwagę na praktyczne konsekwencje tego, że hamowanie trwa określony czas. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel rozdaje uczniom zestawy wykresów zależności prędkości od czasu i przyspieszenia od czasu. Uczniowie - w parach - do każdego wykresu zależności prędkości od czasu rysują pasujący wykres składowej przyspieszenia od czasu i na odwrót. Jeżeli na lekcjach był już omawiany ruch przyspieszony, wykresy mogą dotyczyć nie tylko ruchu opóźnionego, ale także ruchu, w którym są etapy, w których ciało przyspiesza. Gdy uczniowie wykonają to ćwiczenie, wymieniają się swoimi wykresami z inną parą i sprawdzają wzajemnie poprawność wykresów. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości dotyczące rysowania wykresów. Uczniowie wykonują zadanie 1 i 2 z części zadaniowej. | |
Praca domowa: | |
Zadanie 4, 5 i 7 z multimedium sprawdzającego. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można obejrzeć także na początku lekcji zamiast w ramach pracy domowej. |