Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie trygonometrii w zadaniach dotyczących graniastosłupów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Zakres rozszerzony.

Uczeń:

2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia graficznie opisane graniastosłupy

  • rozpoznaje kąty w graniastosłupach

  • rozpoznaje odcinki w graniastosłupach

  • oblicza objętość i pole powierzchni graniastosłupów z zastosowaniem twierdzeń dotyczących trójkątów

  • analizuje treść zadania pod kątem doboru strategii rozwiązywania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca całą klasą

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora

  • materiały zawarte w e–podręczniku

  • modele brył

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Przed lekcją nauczyciel wybiera zadania zamknięte z poprzednich tematów z e‑podręcznika, które pomogą uczniom przypomnieć sobie podstawowe pojęcia.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel organizuje quiz z zadań zamkniętych z sekcji Sprawdź się poprzednich tematów e‑podręcznika.

  2. Uczniowie rozwiązują w parach quiz przygotowany przez nauczyciela.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom przykładowe zadania z sekcji „Przeczytaj” dotyczące zastosowania trygonometrii w graniastosłupach.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Każda z grup opracowuje zamknięte zadania z sekcji „Sprawdź się” dotyczące trygonometrii w graniastosłupach.

  3. Przedstawiciele grup przedstawiają swoje propozycje rozwiązań.

  4. Nauczyciel wraz z uczniami prowadzi dyskusję na temat rozwiązań.

  5. Nauczyciel przedstawia uczniom animację 3D dotyczącą zastosowania graniastosłupów.

  6. Uczniowie samodzielnie rozwiązują wybrane przez nauczyciela polecenia z sekcji „Animacja 3D” i zadania zawarte w sekcji „Sprawdź się”.

  7. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, udziela im wskazówek.

  8. Nauczyciel prezentuje poprawne rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują sposoby wykorzystania trygonometrii w zadaniach dotyczących graniastosłupów.

  2. Nauczyciel dokonuje ewaluacji lekcji metodą kosza i walizki.

Praca domowa:

  1. Zapoznać się ponownie z animacją 3D.

  2. Wykonać pozostałe zadania z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Jako wprowadzenie do tematu i przypomnienie wiadomości dotyczących pola powierzchni i objętości graniastosłupów mogą służyć materiały z e–podręcznika wskazane wyżej.