Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Odwrotna notacja polska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz notację polską i odwrotną notację polską.
Przeanalizujesz kilka przykładów zapisu wyrażeń klasycznym sposobem i odwrotną notacją polską.
Wykonasz konwersję wyrażenia zapisanego w sposób klasyczny na wyrażenie zapisane w odwrotnej notacji polskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują krótką notatkę nt. notacji polskiej.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Odwrotna notacja polska”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów.
Faza realizacyjna:
Chętna lub wybrana osoba przedstawia charakterystykę notacji polskiej. W kontekście jej wypowiedzi nauczyciel charakteryzuje odwrotną notację polską. Uczniowie notują różnice i podobieństwa w formie mapy myśli.
Uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Praca domowa:
Zapisz algorytm obliczania odwrotnej notacji polskiej w postaci pseudokodu.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu zawartego w temacie „Odwrotna notacja polska”.