Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny: poglądy Heraklita z Efezu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Pierwsze spory filozoficzne. Uczeń:
2) dyskutuje na temat „czy rzeczywistość w swej istocie jest zmienna, czy niezmienna?”, przedstawiając argumenty na rzecz wariabilizmu (Heraklit) oraz statyzmu (eleaci);
3) dostrzega w rozumowaniach eleatów zalążek procedury dowodzenia (Parmenides) oraz argumentacji typu reductio ad absurdum (paradoksy Zenona z Elei);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Rozważysz znaczenie poglądu Heraklita kwestionującego prawdziwość ludzkiego poznania.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób refleksja kosmologiczna Heraklita doprowadziła go do refleksji antropologicznej.

  • Dowiesz się, na czym polegała wariabilistyczna koncepcja rzeczywistości Heraklita.

  • Zrozumiesz, czym był dla Heraklita logos.

  • Porównasz główne założenia filozofii Heraklita z poglądami Parmenidesa.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna i charakteryzuje główne dyscypliny filozoficzne, opisuje ich problematykę i posługuje się odpowiednią terminologią;

  • identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach;

  • rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • praca z tekstem;

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • audiobook;

  • mapa myśli;

  • film.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Słownik filozoficzny: poglądy Heraklita z Efezu”. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi na pytanie zawarte w sekcji „Przeczytaj”: Wszystko płynie (gr. panta rhei). Jak należy rozumieć to zdanie Heraklita?.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film edukacyjny”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie czytają na głos odpowiedzi na pytanie napisane w ramach przygotowania do lekcji: „Wszystko płynie” (gr. „panta rhei”). Jak należy rozumieć to zdanie Heraklita? Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję wprowadzającą, zadając pytanie: Czy ta zasada: „Wszystko płynie” dotyczy także życia ludzkiego?

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie na tablicy zapisuje hasło: Poglądy Heraklita z Efezu. Uczniowie uzupełniają mapę myśli zamieszczoną w sekcji „Film edukacyjny” w poleceniu nr 1. Wybrana para odczytuje swoje propozycje wokół postawionego problemu, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel czyta polecenie Napisz, jakie cechy wspólne filozofii Heraklita i Parmenidesa wymienia ekspert. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia do audiobooka zawartego w sekcji „Film edukacyjny”.
    Wysłuchaj audiobooka. W jaki sposób Heraklit dowodzi, że przemiana jest najważniejszym elementem rzeczywistości?
    Wyjaśnij poniższy fragment audiobooka.
    Walka jest ojcem wszystkiego, wszystkiego królem: jednych uznała za bogów, drugich za ludzi; jednych uczyniła niewolnikami, drugich wolnymi.
    Uczniowie wykonują zadania indywidualnie. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 i 3‑5 z zestawu ćwiczeń.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenie nr 8 z zestawu ćwiczeń.

Materiały pomocnicze:

  • Dydaktyka filozofii. Antropologia, red. S. Janeczek, Lublin 2010.

  • Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.