Dla nauczyciela
Autor: Justyna Biernacka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcja nieparzysta i jej przykłady
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.
Zakres rozszerzony. Uczeń:
1) na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji ;
2) posługuje się złożeniami funkcji;
3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja jest monotoniczna w przedziale .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje funkcję nieparzystą;
bada czy podana funkcja jest nieparzysta;
rozpoznaje na podstawie wykresu funkcję nieparzystą;
stosuje własności funkcji nieparzystych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
mapa myśli;
analiza przypadków;
dyskusja.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą mapę myśli zawierającą własności funkcji.
Nauczyciel przedstawia definicję funkcji nieparzystej oraz jej związek z symetrią wykresu względem punktu początku układu współrzędnych.
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku, analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz „Testy samosprawdzające”.
Podczas pracy indywidualnej, uczniowie wykonują polecenia umieszczone pod testami samosprawdzającymi. Napotkane trudności wyjaśniają korzystając z pomocy nauczyciela.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 - 3.
Faza podsumowująca:
Na podsumowanie lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 4‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Funkcja i jej własności. Część IFunkcja i jej własności. Część I
Wskazówki metodyczne:
Testy samosprawdzające mogą być wykorzystane jako powtórzenie przed sprawdzianem. Testy można wykorzystać też na zajęciach poświęconych kompleksowemu badaniu własności funkcji.