Autor: Justyna Biernacka

Przedmiot: Matematyka

Temat: Funkcja nieparzysta i jej przykłady

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;

3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.

Zakres rozszerzony. Uczeń:

1) na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx;

2) posługuje się złożeniami funkcji;

3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja fx=x-1x+2 jest monotoniczna w przedziale , 2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje funkcję nieparzystą;

  • bada czy podana funkcja jest nieparzysta;

  • rozpoznaje na podstawie wykresu funkcję nieparzystą;

  • stosuje własności funkcji nieparzystych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • mapa myśli;

  • analiza przypadków;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie tworzą mapę myśli zawierającą własności funkcji.

  2. Nauczyciel przedstawia definicję funkcji nieparzystej oraz jej związek z symetrią wykresu względem punktu 0, 0 początku układu współrzędnych.

  3. Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku, analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz „Testy samosprawdzające”.

  4. Podczas pracy indywidualnej, uczniowie wykonują polecenia umieszczone pod testami samosprawdzającymi. Napotkane trudności wyjaśniają korzystając z pomocy nauczyciela.

  5. Uczniowie wykonują  ćwiczenia interaktywne 1 - 3.

Faza podsumowująca:

  1. Na podsumowanie lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w domu  ćwiczenia 4‑8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Funkcja i jej własności. Część IDAUPrY0kHFunkcja i jej własności. Część I

Wskazówki metodyczne:

Testy samosprawdzające mogą być wykorzystane jako powtórzenie przed sprawdzianem. Testy można wykorzystać też na zajęciach poświęconych  kompleksowemu  badaniu własności funkcji.