Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wielkość i rozmieszczenie produkcji mięsa drobiowego na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje wielkość, rozmieszczenie i strukturę produkcji mięsa drobiowego na świecie,
analizuje zmiany produkcji mięsa drobiowego od końca lat 90. XX w. i wyjaśnia ich przyczyny,
wykazuje związek między rozmieszczeniem pogłowia a rozmieszczeniem produkcji drobiu na świecie,
wyjaśnia wpływ zmian produkcji mięsa drobiowego na światową wymianę handlową.
Strategie: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.
Produkcja mleka i mięsa: ourworldindata.org/meat‑production
FAOStat: fao.org/faostat/en/#data
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat pogłowia drobiu i jego struktury. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj niniejszego e‑materiału.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda z grup losuje zagadnienie do opracowania. Uczniowie pracują, korzystając z części Przeczytaj i multimedium bazowego niniejszego e‑materiału. Zagadnienia do opracowania:
Związki między państwami o największym pogłowiu drobiu a głównymi producentami mięsa drobiowego.
Porównanie głównych obszarów chowu drobiu wraz w objaśnieniem przyczyn tego zróżnicowania (Polecenie 1 z części Przeczytaj) z przestrzennym rozkładem obsady drobiu.
Związki między obszarami o dużym pogłowiu drobiu i dużej produkcji mięsa drobiowego.
Zmiany pogłowia bydła i produkcji mięsa drobiowego od końca lat 90. XX w. oraz ich przyczyny (Polecenie 1 do multimedium bazowego).
Ograniczenia wymiany handlowej mięsem drobiowym (Polecenie 2 do multimedium bazowego)
Po zakończonej pracy następuje prezentacja wyników i klasowa dyskusja. Nad poprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel.
W następnej kolejności uczniowie rozwiązują zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Po ich rozwiązaniu następuje wspólne omówienie i wyjaśnienie trudniejszych kwestii przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/ swojej koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Etap ten kontroluje nauczyciel.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Stworzenie mapy myśli do niniejszego tematu dotyczącej czynników jakie wpływają na rodzaj produkcji zwierzęcej w wybranych regionach świata.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii rolnictwa, np. podczas omawiania kwestii dotyczących poszczególnych zwierząt gospodarskich.