Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Twórczość humorystyczna Stanisława Barańczaka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia drogę rozwoju literackiego Stanisława Barańczaka;
wskazuje utwory w dorobku Stanisława Barańczaka mające charakter prześmiewczy;
charakteryzuje twórczość humorystyczną autora Korekty twarzy;
wyjaśnia celowość tworzenia przez poetę utworów humorystycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel w fazie wprowadzającej pyta uczniów o postać Stanisława Barańczaka. Czy pamiętają jego twórczość i okoliczności jej powstania. Na tym etapie kształcenia uczniowie zapewne wspomną o twórczości politycznej Stanisława Barańczaka.
Zadaniem nauczyciela będzie zatem wprowadzić uczniów w inne obszary działalności literackiej poety i w tym miejscu może zaprezentować „Wprowadzenie” do lekcji oraz jej cele.
Faza realizacyjna
Nauczyciel może zainicjować rozmowę na temat twórczości humorystycznej poetów, którzy kojarzeni są przede wszystkim z twórczością poważną. Czy to możliwe, by powaga i humor funkcjonowały w literackiej symbiozie? Czy może wypadkową tych dwóch postaw jest ironia? W tej części rozmowy nauczyciel może zweryfikować wiedzę uczniów na temat pojęcia ironii.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Ważne, by na tym etapie dobrze przyswoili informacje na temat gatunku limeryku, co przyda się do fazy podsumowującej lekcję.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się najpierw z treścią audiobooka, który dookreśla wiedzę uczniów na temat celowości twórczości humorystycznej Stanisława Barańczaka. Następnie wykonują polecenia przyporządkowane tylko do audiobooka.
Uczniowie zapoznają się z pierwszą i drugą częścią wykładu dr. hab. Krzysztofa Biedrzyckiego i wykonują przygotowane polecenia do filmów. Nauczyciel może także zaproponować uczniom odczytanie limeryków, które Stanisław Barańczak pisał do Wisławy Szymborskiej, np.:
Pozdrowienia z Hong Kongu,
gdzie etyka powściągu
znikła. Dobrobyt niezły,
ale wartości – sczezły
Siedzimy na Florydzie,
Gdzie w szarzyźnie i bidzie
Ludność zdławionym piskiem
Biadoli nad wyzyskiem
Cyt. za: Wisława Szymborska i Stanisław Barańczak. Inne pozytywne uczucia też wchodzą w grę. Korespondencja 1972‑2011, Kraków 2019.
Uczniowie w ogólnoklasowej dyskusji mogą spróbować dostrzec realizację podstawowych cech limeryku oraz możliwości wyobraźni poetyckiej.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej lekcję nauczyciel proponuje uczniom, by dobrali się w pary i podjęli próbę napisania limeryku. Ważne, by pamiętali o cechach charakterystycznych tego gatunku, a także o tym, by tematyka zahaczała o najnowsze wydarzenia światowe, które ostatnio zainteresowały uczniów. Po wyznaczonym czasie wybrane pary prezentują swoje utwory.
Materiały dodatkowe:
Obchodzę urodziny z daleka... Szkice o Stanisławie Barańczaku, red. J. Dembińska‑Pawelec, D. Pawelec, Katowice 2007.
Wyka Marta, Stan grafomanii i śmierć intelektu, „Dekada Literacka” 1991, nr 7.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.