Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Moment bezwładności w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania | gamifikacja, rozwiązywanie problemów |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca grupowa |
Środki dydaktyczne: | komputery lub tablety dla każdego ucznia |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczynając lekcję prezentuje uczniom zdjęcia kilku elementów technicznych: wałów napędowych, kół zamachowych, wierteł, napędu płyt CD, pasków klinowych, kół zębatych, wielokrążków etc. Nauczyciel pyta uczniów, co łączy wszystkie te elementy – to, że wprawiane są w ruch obrotowy. Nauczyciel dyskutuje z uczniami w których przypadkach pożądane jest, aby moment bezwładności tych elementów był możliwie mały, a kiedy pożądane jest, aby miał dużą wartość. Po przypomnieniu najważniejszych pojęć i wzorów związanych z momentem bezwładności, nauczyciel prosi uczniów o włączenie gry z medium niniejszego e‑materiału. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie indywidualnie grają w grę, rozwiązując na czas zadania z kolejnych poziomów. Po przejściu każdego poziomu nauczyciel ocenia najszybszych uczniów, następnie łącząc ich w pary z uczniami, którzy radzą sobie wolniej – w ten sposób następne poziomy realizowane są jako praca grupowa. Po każdym etapie gry nauczyciel pyta czy dla każdego ucznia jasne było, dlaczego odpowiednie odpowiedzi były poprawne, rozwiewa przy tym ewentualne wątpliwości. Gdy wszyscy uczniowie ukończą grę, nauczyciel przechodzi do fazy podsumowującej. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie indywidualnie zadań 4 i 5 z zestawu ćwiczeń. Po chwili prosi ochotników o rozwiązanie ich na tablicy, aby pozostali uczniowie mogli porównać swoje odpowiedzi. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji 1‑3 oraz 6‑8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Medium może być realizowane w formie klasy odwróconej – w grę można zagrać w domu, pomijając aspekt czasu rozwiązania zadań. W trakcie lekcji pozostaje do przeprowadzenia dyskusja nad zastosowaniami technicznymi wybranych urządzeń oraz na rozwiązanie wszystkich zadań z zestawu ćwiczeń. |