Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Stoicyzm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna historię i system filozoficzny stoicyzmu;
scharakteryzuje poglądy etyczne stoików;
przeanalizuje wpływ stoicyzmu na myśl chrześcijańską.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
prezentacja TED;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak rozumiecie zdanie: „Jeżeli uznać, że wszystko to, co otacza człowieka, ma charakter racjonalny i boski, a więc wynika z konieczności, recepta na szczęśliwe życie wydaje się prosta...”
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie polecenia do multimedium: Wysłuchaj nagrania i odpowiedz, jakiego wsparcia – zdaniem Marka Aureliusza – udziela filozofia człowiekowi w jego życiu. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Następnie nauczyciel odtwarza pierwszą część wykładu dr. Tomasza Mazura. Po wysłuchaniu prezentacji uczniowie wykonują ćwiczenie nr 1: Jak sądzisz, z czego wynikała wiara Marka Aureliusza w ludzkie możliwości? Odwołaj się do założeń filozofii stoickiej na podstawie poniższego wykładu.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Prezentacja TED”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedź na pytanie: Na czym polega wymóg systematycznego treningu refleksyjności? Co stanowi istotę refleksji?. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Dlaczego współczesny świat potrzebuje stoicyzmu? Czy podzielacie tę opinię z dr. Mazurem? Uzasadnijcie swoje odpowiedzi.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2: Stwórz mapę myśli na temat stoicyzmu. Skorzystaj z informacji zawartych w całym materiale.
Materiały pomocnicze:
Henel Ł., Lekcja filozofii. Od Sokratesa do Heideggera..., Kraków 2009.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1999.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.