Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Komunikacja językowa
Grupa docelowa
szkoła ponadgimnazjalna, klasa III/szkoła ponadpodstawowa klasa IV
Ogólny cel kształcenia
Rozpoznawanie stylu komunikatu językowego i użytych w nim środków językowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia
18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie
uczenia się przez całe życie
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Kompetencje społeczne i obywatelskie
Umiejętność uczenia się
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczniowie:
znają historię rozwoju pisma;
na podstawie słowników charakteryzują pojęcia: komunikacja językowa, komunikatywny, komunikować;
definiują cechy komunikacji mówionej i pisanej oraz wskazują zachodzące między nimi różnice;
rozróżniają style wypowiedzi;
omawiają współczesne zmiany modelu komunikacji językowej (np. różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pisaną a komunikacją przez internet);
znają schemat aktu komunikacji językowej;
rozumieją znaczenie pojęć:(nadawca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst, akt komunikacji;
odróżniają słownictwo oficjalne od potocznego;
rozwiajają umiejętność komunikowania się w języku ojczystym zarówno w mowie, jak i w piśmie.
Metody/techniki kształcenia
metoda eksponująca - pokaz filmu
metoda praktyczna - ćwiczenia interaktywne
metoda asymilacji wiedzy - dyskusja, praca ze słownikiem
metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy - “burza mózgów”, debata
metoda inscenizacyjna - scenki
Formy pracy
grupowa
indywidualna
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jak się na co dzień komunikują? Czy można się porozumiewać bez znajomości mowy i pisma?
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w zakładce Słowniczek lub w papierowym lub internetowym Słowniku języka polskiego definicji pojęć: komunikacja językowa, komunikatywny, komunikować. Wspólnie je omawiają i podają przykłady komunikacji.
2. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają film Komunikacja językowa do słów: Alfabety te różnią się od siebie znakami diakrytycznymi.
W celu utrwalenia wiadomości uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania od 1 do 5. Odpowiedzi omawiają wspólnie
z nauczycielem.
3. Nauczyciel wyświetla dalszą część filmu - przerywa projekcję na zadanym w filmie pytaniu: To ewolucja czy regres? Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania nr 5, 6 i 7. Są one przyczynkiem do dyskusji wokół postawionego w filmie pytania. Nauczyciel inicjuje debatę.
4. Aby ocenić skuteczność komunikacji opartej na mowie i obrazkach nauczyciel przygotowuje na biurku karty ze zwrotami, np. Czuję wstyd, Zachowuję się ironicznie, Jak trafić do restauracji? Chętni uczniowie parami podchodzą do biurka i wybierają kartki z zadaniami. Jeden z nich ma za zadanie wyrazić wylosowany zwrot za pomocą słów, drugi za pomocą obrazków (ma do wykorzystania przygotowane przez nauczyciela obrazy z emotikonami: wstyd, ironia, strzałki w różnych kierunkach lub może je sam narysować). Uczniowie muszą prezentować to samo wyrażenie. Nauczyciel pyta uczniów, jakie trudności pojawiają się przy próbie komunikacji bez użycia słów.
5. Nauczyciel pokazuje uczniom znaki graficzne wykorzystane w badaniu http://cd‑magazine.uni.wroc.pl/artykul/wizerunek_semantyka_znakow_mpk/. Zadaje im te same pytania, które usłyszeli respondenci. Następnie konfrontuje ich odpowiedzi z właściwym znaczeniem obrazków i podaje wyniki badania ankietowego.
6. W ramach podsumowania nauczyciel inicjuje dyskusję, zadając pytania:
Czy symbole są bardziej, czy mniej wymowne niż zdania, słowa? (Uczniowie powinni zwrócić uwagę na uniwersalność komunikacji obrazkowej, ale też jej ograniczony zakres, na to czego za pomocą obrazków nie można wyrazić)
Czy jest łatwiej wyjaśnić intencje słownie czy obrazkowo?
Czy porozumiewając się z kimś za pomocą obrazków można zrozumieć jego nastrój, stan emocjonalny?
7. Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla dalszy ciąg filmu. Zatrzymuje go po omówieniu każdej formy komunikacji: rozmowy, smsa, maila, wniosku, umowy. Uczniowie charakteryzują ich: formę i język (oceniają styl, wskazując charakterystyczne dla nich słownictwo, zwracają uwagę na zwroty grzecznościowe). Po obejrzeniu filmu rozwiązują ćwiczenia od 8 do 10.
8. Uczniowie odpowiadają na pytanie postawione na końcu filmu. Wskazują różnice między formą ustną i pisemną komunikatu, między e‑mailem, smsem, a listem, między formami komunikacji oficjalnej i nieoficjalnej. Próbują ustalić przyczyny tych różnic.
Faza podsumowująca
Uczniowie, mając w pamięci etapy rozwoju komunikacji językowej, dyskutują wokół pytań: Jakie formy komunikacji wyszły lub wychodzą z użytku? W jakim kierunku podąży dalszy rozwój komunikacji językowej? Czy ich zdaniem obecne dziś formy również wyjdą z użytku? Jakie?
Praca domowa
Napisz esej na temat: Wpływ internetu na formy i sposoby komunikowania się ludzi między sobą.
Metryczka
Tytuł
Komunikacja językowa
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Mowa – pismo – internet, czyli jak zmienia się komunikacja
Przedmiot
Język polski
Etap edukacyjny
IV/szkoła ponadgimnazjalna, III/szkoła ponadpodstawowa
Podstawa programowa
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
2. Samokształcenie i docieranie do informacji. Uczeń:
2) korzysta ze słowników i leksykonów
3.Świadomość językowa
1) analizuje i definiuje (w razie potrzeby z pomocą słowników) znaczenia słów;
2) zna pojęcia znaku i systemu znaków;
uzasadnia, że język jest systemem znaków; rozróżnia znaki werbalne i niewerbalne, ma świadomość ich różnych funkcji i sposobów interpretacji;
3) zna pojęcie aktu komunikacji językowej i wskazuje jego składowe (nadawca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst), dostrzega i omawia współczesne zmiany modelu komunikacji językowej (np. różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pisaną a komunikacją przez Internet);
4) rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
III. Tworzenie wypowiedzi.
1.Mówienie i pisanie. Uczeń:
tworzy dłuższy tekst pisany lub zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej;
4) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość przekazu (w tym także tempo
mowy i donośność głosu);
Nowa podstawa programowa
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
2) rozróżnia style funkcjonalne polszczyzny oraz rozumie zasady ich stosowania
3. Komunikacja językowa i kultura języka. UczeńL:
1) rozumie pojęcie znaku językowego oraz języka jako systemu znaków i określa ich funkcje w tekście;
2) zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz jego składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst, kontakt)
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Kompetencje społeczne i obywatelskie
Umiejętność uczenia się
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczniowie:
znają historię rozwoju pisma;
na podstawie słowników charakteryzują pojęcia: komunikacja językowa, komunikatywny, komunikować;
definiują cechy komunikacji mówionej i pisanej oraz wskazują zachodzące między nimi różnice;
rozróżniają style wypowiedzi;
omawiają współczesne zmiany modelu komunikacji językowej (np. różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pisaną a komunikacją przez internet);
znają schemat aktu komunikacji językowej;
rozumieją znaczenie pojęć:(nadawca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst, akt komunikacji;
odróżniają słownictwo oficjalne od potocznego
rozwiajają umiejętność komunikowania się w języku ojczystym zarówno w mowie, jak i w piśmie.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/131473/v/30/t/student-canon/m/j0000007XIB1v38