Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Kuna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Złożenie funkcji

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) posługuje się złożeniami funkcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje złożenie funkcji,

  • stosuje warunek złożenia,

  • wyznacza funkcję wewnętrzną i funkcje zewnętrzną złożenia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • praca z ekspertem

  • liga zadaniowa

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję o fraktalach odnosząc się do tekstu we wstępie. Wskazuje na analogię pomiędzy fraktalami a  funkcjami złożonymi.

  • Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa cele i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Przed lekcją nauczyciel wyłania wśród uczniów ekspertów, którzy zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.

  • Eksperci przedstawiają pojęcie złożenia funkcji wykorzystując infografikę.

  • Następnie uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.

  • Uczniowie w grupach pod przywództwem ekspertów biorą udział w lidze zadaniowej rozwiązując ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Grupa, która jako pierwsza rozwiąże zadania w najkrótszym czasie może zostać nagrodzona przez nauczyciela oceną za aktywność.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem wiczeń interaktywnych.

  • Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów wskazując jej słabe i mocne strony.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują polecenie znajdujące się pod infografiką.

Materiały pomocnicze:

Pojęcie funkcji. Zależności funkcyjneDEq6CZ56oPojęcie funkcji. Zależności funkcyjne

Wskazówki metodyczne:

  • Infografikę można wykorzystać w lekcjach: „Przykłady funkcji złożonych” oraz „Rozpoznawanie funkcji wewnętrznych i zewnętrznych na podstawie wzorów funkcji złożonych”.