Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Analizujemy tor cząstki naładowanej w jednorodnym polu magnetycznym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zaciekawia uczniów pokazując im zdjęcia torów cząstek, pochodzące z komór śladowych (Wilsona, pęcherzykowej). Mówi o tym, że naturalną praktyką jest umieszczanie tych komór w jednorodnym polu magnetycznym. Zapowiada, że na lekcji uczniowie dowiedzą się, co wpływa na to, że cząstki poruszają się po takich dziwnych torach. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie wraz z nauczycielem przypominają podstawowe wiadomości o sile Lorentza. Następnie nauczyciel omawia (z pomocą uczniów) trzy przypadki torów ruchu naładowanych cząstek dla różnych kątów pomiędzy wektorem prędkości a wektorem indukcji magnetycznej. Uczniowie samodzielnie analizują symulację, na której pokazany jest, w różnych perspektywach, tor ruchu cząstki – linia śrubowa. Pokazane są też w tych perspektywach wektory: prędkości i jego składowe (prostopadła i równoległa do linii pola). Następnie wykonują polecenia powiązane z symulacją. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3, 4 i 8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja może być zastosowana jako element nauczania wyprzedzającego przy tematach: „Jaką rolę pełni pole magnetyczne Ziemi?”, „Czym jest siła Lorentza?”. |