| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne: II.Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 14) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 1) posługuje się prawem powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego; wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 1) posługuje się prawem powszechnego ciążenia do opisu oddziaływania grawitacyjnego; wskazuje siłę grawitacji jako przyczynę spadania ciał. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśni, czym jest siła grawitacji;
wytłumaczy, dlaczego upuszczone ciała zawsze spadają na Ziemię;
przeanalizuje, od czego zależy siła grawitacji.
określi wartość stałej grawitacji
|
| |
| merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana |
| praca indywidualna, praca w parach |
| tablica multimedialna/rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel zaciekawia uczniów tematem – efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, pokazanie oczywistego doświadczenia obrazującego spadanie przedmiotów na podłoże. Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązuje do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. Uczniowie wymieniają fundamentalne oddziaływania występujące w przyrodzie i krótko je charakteryzują. |
|
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu: nauczyciel przedstawia uczniom informacje na temat siły grawitacyjnej, a także przypomina wzór opisujący tę siłę, – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące kwestii problemowych lub niezrozumiałych, – z zasady zachowania energii uczniowie zapisują wyrażenie pozwalające obliczyć przyspieszenie grawitacyjne, – nauczyciel obserwuje poczynania uczniów korygując ewentualne błędy.
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów: – uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują samodzielnie zadania rachunkowe (mogą być to zadania zawarte w niniejszym e‑materiale), – uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają sobie nawzajem rozwiązania zadań próbując omówić ewentualne problemy, – nauczyciel podchodzi do każdej z par i sprawdza wyniki pracy.
|
|
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. |
|
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z samouczkiem dołączonym do niniejszego e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień. Dodatkowo cztery wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe (nie rozwiązane na lekcji) . |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany w pracy samodzielnej ucznia na lekcji. |