Dla nauczyciela
Autorka: Justyna Mroczkowska‑Lepka
Przedmiot: Język polski
Temat: „A śpiewak także był sam” – Jacek Kaczmarski
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz artystyczną drogę Jacka Kaczmarskiego określanego mianem barda „Solidarności”.
Dowiesz się, jaką rolę odegrała twórczość Jacka Kaczmarskiego w okresie tzw. karnawału „Solidarności”.
Zinterpretujesz wybrane piosenki Jacka Kaczmarskiego, przedstawiając obraz życia w państwie totalitarnym, który kreuje poeta.
Wskażesz charakterystyczne dla twórczości Jacka Kaczmarskiego środki artystycznego wyrazu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje zainteresowanym uczniom przygotowanie minikoncertu złożonego z piosenek Jacka Kaczmarskiego. Powinny się w nim znaleźć interpretacje samego Kaczmarskiego, ale także młodszych artystów, np. uczestników festiwali poświęconych jego twórczości. Można również zasugerować uczniom, by poszukali piosenek Włodzimierza Wysockiego, które były inspiracją dla Jacka Kaczmarskiego. Koncert może być powiązany z prezentacją informacji na temat kontekstu historycznego twórczości barda oraz jego inspiracji, których źródłem było malarstwo historyczne. Warto zaangażować w przygotowania jak największą grupę uczniów, wykorzystując metodę odwróconej klasy. Wszyscy uczestnicy zajęć powinni zapoznać się przed lekcją z nagraniem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Najważniejszą część lekcji stanowi prezentacja efektów pracy uczniów.
Po zakończeniu koncertu i/lub prezentacji warto rozpocząć dyskusję z uczniami, do której inspiracją mogą być pytania towarzyszące sekcji „Audiobook”.Jeśli pozwoli na to czas, nauczyciel poleca uczniom wykonanie wybranych ćwiczeń związanych z interpretacją tekstów J. Kaczmarskiego, zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Dyskusję podsumowującą nauczyciel może rozpocząć od pytania: czy istnieje twórca, którego moglibyście nazwać bardem Waszego czasu? Czy jakiś artysta reprezentuje głos Waszego pokolenia?
Praca domowa:
Zastanów się, czy teksty piosenek Jacka Kaczmarskiego zdezaktualizowały się, czy może posiadają wymowę uniwersalną. Jak rozumie je młody człowiek w XXI wieku? W wypowiedzi pisemnej zajmij stanowisko wobec postawionego pytania.
Materiały pomocnicze:
Fragmenty koncertów Jacka Kaczmarskiego dostępne w serwisie You Tube.
Bard, film dokumentalny, reż. Katarzyna Kościelak, TVP vod.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.