Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Zależność przyspieszenia ziemskiego od szerokości geograficznej i wysokości nad poziomem morza

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
2) stosuje do obliczeń związek między przyspieszeniem grawitacyjnym na powierzchni planety a jej masą i promieniem.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia czynniki, od których zależy wartość ziemskiego przyspieszenia grawitacyjnego,

  2. analizuje zmiany wartości ziemskiego przyspieszenia grawitacyjnego w zależności od szerokości geograficznej,

  3. tłumaczy, dlaczego na biegunie wartość przyspieszenia grawitacyjnego jest najmniejsza.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

tablice fizykochemiczne dla każdego ucznia

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem według rozdziału „Czy to nie ciekawe?”. Rozmawia z uczniami na temat przyspieszenia grawitacyjnego i jego wpływu na nasze życie. Można tutaj także wspomnieć o anomaliach grawitacyjnych oraz wyjaśnić ich istotę.
Następnie zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel rozdaje uczniom tablice fizykochemiczne,
– nauczyciel pyta uczniów, o czynniki, które ich zdaniem mają wpływ na wartość ziemskiego przyspieszenia grawitacyjnego,
– uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela,
– nauczyciel omawia każdy z podanych przez uczniów czynników,
– uczniowie zadają pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych,
– nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału),
– nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

W ramach pracy zdalnej z dostępnymi materiałami zadaniem uczniów jest wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki, a także zapoznanie się z dołączoną do materiału symulacją oraz wyznaczenie – z jej użyciem – wartości przyspieszenia grawitacyjnego dla swojej miejscowości.
Osobom bardziej zainteresowanym można polecić stronę: https://www.isobudgets.com/how-to-calculate-local-gravity/ (Local Gravity: How to Calculate Yours in 3 Minutes)

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub w trakcie lekcji.