Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Zależność przyspieszenia ziemskiego od szerokości geograficznej i wysokości nad poziomem morza |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | tablice fizykochemiczne dla każdego ucznia |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem według rozdziału „Czy to nie ciekawe?”. Rozmawia z uczniami na temat przyspieszenia grawitacyjnego i jego wpływu na nasze życie. Można tutaj także wspomnieć o anomaliach grawitacyjnych oraz wyjaśnić ich istotę. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel rozdaje uczniom tablice fizykochemiczne,
– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy zdalnej z dostępnymi materiałami zadaniem uczniów jest wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki, a także zapoznanie się z dołączoną do materiału symulacją oraz wyznaczenie – z jej użyciem – wartości przyspieszenia grawitacyjnego dla swojej miejscowości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub w trakcie lekcji. |