Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pole elektryczne i natężenie pola elektrycznego w zadaniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwróconej klasy |
Metody nauczania: | klasowo‑lekcyjna |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Pole elektryczne i natężenie pola w zadaniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Lekcja ma charakter powtórzeniowy. Nauczyciel na poprzedzającej lekcji prosi uczniów, aby zapoznali się z częścią „Warto przeczytać”. Na początku lekcji sprawdza, czy uczniowie potrafią zdefiniować pojęcie pola elektrycznego i pojęcie natężenia pola. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przechodzi do zasadniczej części lekcji - analizy trudniejszych zadań związanych z obliczaniem natężenia pola pochodzącego z kilku źródeł. W pierwszym zadaniu należy obliczyć natężenie pola w środku kwadratu, w którego trzech wierzchołkach znajdują się ładunki o jednakowej wartości. Dane są wartości ładunków i bok kwadratu. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup rozwiązuje inny wariant ustawienia ładunków. Ze względu na symetrię problemu, zadanie można rozwiązać nie używając układu współrzędnych i zapisu wektorowego w tym układzie. Wystarczy zastosować regułę równoległoboku w dodawaniu wektorów. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów wystawiając oceny. Odpowiada na pytania. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel zadaje do rozwiązania zadanie, w którym należy obliczyć natężenie pola w środku trójkąta o znanym boku, mając w wierzchołkach ładunki różnoimienne o tej samej wartości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji. |