Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Organizacje działające na rzecz ochrony środowiska w Polsce i na świecie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
8) przedstawia działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje działania państwa na rzecz ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego w RP;
wskauje, kto odpowiada w państwie za ochronę środowiska naturalnego;
charakteryzuje organizacje działające w Polsce na rzecz ochrony środowiska naturalnego;
prezentuje działalność największych organizacji światowych zajmujących się ochroną środowiska naturalnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr. 1 – Polityka ekologiczna państwa;
– gr. 2 – Polityka ekologiczna państwa 2030 – strategia rozwoju w obszarze środowiska i gospodarki wodnej;
– gr. 3 – Organizacje ekologiczne działające w Polsce;
– gr. 4 – Organizacje ekologiczne działające na świecie.
Faza wstępna:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Organizacje działające na rzecz ochrony środowiska w Polsce i na świecie”.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicje: środowisko naturalne i ekologia. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Schemat”. Wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Dyskusja na temat: W jaki inny sposób niż propozycje rządowe lub organizacji pozarządowych można poprawić stan środowiska naturalnego w Polsce?. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i rozwiązują na czas zadania z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwijają zdanie: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Przygotuj ulotkę, która propagowałaby działania ekologiczne wśród mieszkańców twojej gminy.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
NIK ostrzega: W Polsce rośnie liczba bezdomnych psów i kotów, fanimani.pl.
Czym jest Natura 2000?, forbes.pl.
Ewa Siedlecka, Greenpeace pod specjalnym nadzorem, polityka.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany przez uczniów do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody znajdujących się w okolicy.