Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Powtórzenie wiadomości o ruchu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education‑nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | ćwiczenia przedmiotowe |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | zestawy zadań, grafika interaktywna |
Materiały pomocnicze: | rzutnik multimedialny |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o podanie definicji punktu materialnego oraz układu odniesienia i, w razie potrzeby, przypomina definicje tych pojęć. Następnie pyta uczniów o znaczenie podstawowych wielkości pojawiających się przy opisywaniu ruchu: toru, drogi, przemieszczenia, prędkości i przyspieszenia. Zwraca przy tym szczególną uwagę na różnicę między potocznym znaczeniem słowa „droga” i definicją drogi jako długości toru. | |
Faza realizacyjna: | |
Następnie uczniowie, przy pomocy nauczyciela, analizują podczas dyskusji na forum klasy wpływ kąta pomiędzy wektorem przyspieszenia a wektorem prędkości na rodzaj ruchu. Nauczyciel stara się ukierunkować ich tak, aby dokonali podziału ruchów ze względu na kształt toru, a w ruchach prostoliniowych wyróżnili ruchy jednostajne i jednostajnie zmienne. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i przydziela grupom zadania - przygotowanie krótkiej charakterystyki jednego z ruchów: jednostajnego prostoliniowego, jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego, jednostajnie opóźnionego prostoliniowego i ruchu po okręgu. Grupy uczniów przygotowują charakterystyki przydzielonego rodzaju ruchu. Wybrani przez uczniów przedstawiciele przedstawiają krótko wyniki prac swojej grupy na forum klasy. Po wysłuchaniu wszystkich przedstawicieli i rozwianiu ewentualnych wątpliwości nauczyciel rozpoczyna z uczniami dyskusję na temat różnic i podobieństw między ruchem po okręgu i ruchem prostoliniowym. Na tablicy tworzona jest tabelka (podobna do tej zawartej w rozdziale „Przeczytaj”) z podsumowaniem. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 6, 7, 8. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 2, 3, 4, 5, 9. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Może być wykorzystane przy powtarzaniu wiadomości o ruchach. |