Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jarosław Krakowski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Powtórzenie wiadomości o ruchu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Mechanika. Uczeń:
3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługuje się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu;
4) opisuje ruch jednostajny po okręgu posługując się pojęciami okresu , częstotliwości i prędkości liniowej wraz z ich jednostkami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje wielkości opisujące ruch,

  2. opisuje ruch prostoliniowy i ruch po okręgu,

  3. tłumaczy związek między kierunkiem przyspieszenia a kształtem toru ruchu,

  4. wymienia podobieństwa i różnice między ruchem prostoliniowym a ruchem po okręgu.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry‑Based Science Education‑nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

ćwiczenia przedmiotowe

Formy zajęć:

praca w grupach, praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

zestawy zadań, grafika interaktywna

Materiały pomocnicze:

rzutnik multimedialny

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Na początku lekcji nauczyciel prosi uczniów o podanie definicji punktu materialnego oraz układu odniesienia i, w razie potrzeby, przypomina definicje tych pojęć. Następnie pyta uczniów o znaczenie podstawowych wielkości pojawiających się przy opisywaniu ruchu: toru, drogi, przemieszczenia, prędkości i przyspieszenia. Zwraca przy tym szczególną uwagę na różnicę między potocznym znaczeniem słowa „droga” i definicją drogi jako długości toru.

Faza realizacyjna:

Następnie uczniowie, przy pomocy nauczyciela, analizują podczas dyskusji na forum klasy wpływ kąta pomiędzy wektorem przyspieszenia a wektorem prędkości na rodzaj ruchu. Nauczyciel stara się ukierunkować ich tak, aby dokonali podziału ruchów ze względu na kształt toru, a w ruchach prostoliniowych wyróżnili ruchy jednostajne i jednostajnie zmienne.

Nauczyciel dzieli klasę na grupy i przydziela grupom zadania - przygotowanie krótkiej charakterystyki jednego z ruchów: jednostajnego prostoliniowego, jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego, jednostajnie opóźnionego prostoliniowego i ruchu po okręgu.

Grupy uczniów przygotowują charakterystyki przydzielonego rodzaju ruchu. Wybrani przez uczniów przedstawiciele przedstawiają krótko wyniki prac swojej grupy na forum klasy. Po wysłuchaniu wszystkich przedstawicieli i rozwianiu ewentualnych wątpliwości nauczyciel rozpoczyna z uczniami dyskusję na temat różnic i podobieństw między ruchem po okręgu i ruchem prostoliniowym. Na tablicy tworzona jest tabelka (podobna do tej zawartej w rozdziale „Przeczytaj”) z podsumowaniem.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania 1, 6, 7, 8.

Praca domowa:

Zadania: 2, 3, 4, 5, 9.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Może być wykorzystane przy powtarzaniu wiadomości o ruchach.