Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Szacowanie obliczeń

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • szacuje obliczenia wykonywanych na liczbach wymiernych

  • szacuje wartości pierwiastków

  • szacuje wartości wyrażeń zawierających pierwiastki

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • dyskusja

  • stoliki zadaniowe

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca w grupach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie, pracując w parach, informacje na temat przybliżeń i zaokrągleń.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują indywidualnie metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”. Wspólnie z nauczycielem omawiają wątpliwości.

  2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają film samouczek, a następnie indywidualnie wykonują umieszczone pod nim polecenie.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które pracują metodą stolików zadaniowych. Na każdej stacji zadaniowej znajdują się po dwa ćwiczenia interaktywne.

  4. Nauczyciel określa czas pracy i monitoruje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości uczniów.

  5. Grupy, które wykonają wszystkie ćwiczenia poprawnie w wyznaczonym przez nauczyciela czasie, otrzymują oceny z aktywności.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Szacowanie wartości wyrażeń arytmetycznychD2I0Yvep4Szacowanie wartości wyrażeń arytmetycznych

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do utrwalenia metod szacowania.