Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Szacowanie obliczeń
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
szacuje obliczenia wykonywanych na liczbach wymiernych
szacuje wartości pierwiastków
szacuje wartości wyrażeń zawierających pierwiastki
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
stoliki zadaniowe
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie, pracując w parach, informacje na temat przybliżeń i zaokrągleń.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują indywidualnie metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”. Wspólnie z nauczycielem omawiają wątpliwości.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają film samouczek, a następnie indywidualnie wykonują umieszczone pod nim polecenie.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które pracują metodą stolików zadaniowych. Na każdej stacji zadaniowej znajdują się po dwa ćwiczenia interaktywne.
Nauczyciel określa czas pracy i monitoruje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Grupy, które wykonają wszystkie ćwiczenia poprawnie w wyznaczonym przez nauczyciela czasie, otrzymują oceny z aktywności.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Szacowanie wartości wyrażeń arytmetycznychSzacowanie wartości wyrażeń arytmetycznych
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do utrwalenia metod szacowania.