| |
| |
| Łączenie szeregowe kondensatorów |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 11) posługuje się pojęciem pojemności kondensatora i jej jednostką; posługuje się zależnością pojemności kondensatora płaskiego od jego wymiarów; oblicza energię zmagazynowaną w kondensatorze. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
zdefiniuje pojemność kondensatora,
wyznaczy ładunek wypadkowy układu kondensatorów połączonych szeregowo,
obliczy wypadkową różnicę potencjałów układu kondensatorów połączonych szeregowo,
zastosuje w wybranych problemach wzór ma pojemność zastępczą układu kondensatorów połączonych szeregowo.
|
Strategie i metody nauczania: | blended‑learning - nauczanie hybrydowe |
| - film samouczek, - praca w grupach. |
| komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis |
| |
|
|
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: - czym jest potencjał elektryczny? - czym jest kondensator? - czym jest pojemność elektryczna? - jaka jest jednostka ładunku, potencjału i pojemności elektrycznej? Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki. Przeczytanie i omówienie części e‑materiału „Czy to nie ciekawe?” |
|
- Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. - Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z tekstem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. - Uczniowie oglądają film samouczek. Po filmie ponownie nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania związane z filmem, klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na pytania, które się pojawiły. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu lub filmu. - Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”. |
|
- Uczniowie dzielą się na 4 grupy. - Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia 2 zadania „na forum klasy”. - Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. - Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu uwag uczniów odnośnie zadań rozwiązanych przez nich w fazie realizacyjnej, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania ze swojej przygotowanej puli. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane przed lekcją jako wprowadzenie do niej. |