Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: NATO i Układ Warszawski – z historii zimnej wojny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
11) przedstawia genezę, cele i najważniejsze organy Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego; ocenia wpływ tej organizacji na utrzymanie pokoju międzynarodowego i pozycję Stanów Zjednoczonych Ameryki w świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny powstania NATO i Układu Warszawskiego;
charakteryzuje cele i główne organy NATO;
definiuje pojęcia „świat dwubiegunowy”, „zimna wojna”, „żelazna kurtyna”;
analizuje wpływ NATO na utrzymanie światowego pokoju;
ocenia pozycję USA w okresie zimnej wojny na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
praca z mapą interaktywną;
analiza tekstu źródłowego;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Zespół klasowy na wcześniejszych zajęciach został podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich było opracowanie przydzielonego zagadnienia:
grupa 1 – sprawa Niemiec po II wojnie światowej,
grupa 2 – geneza NATO i państwa członkowskie,
grupa 3 – Układ Warszawski – geneza i funkcjonowanie.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celu zajęć.
2. Uczniowie poznają sytuację w Europie i na świecie po zakończeniu II wojny światowej. Omawiają wytworzenie się systemu dwubiegunowego i początek zimnej wojny.
Faza realizacyjna
1. Reprezentanci grup przedstawiają wyniki pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom. Wybrana osoba zapisuje najważniejsze informacje na tablicy w formie mapy myśli.
2. Podczas pracy z tekstem źródłowym młodzież w parach analizuje artykuł 5 Traktatu Północnoatlantyckiego i wyszukuje zobowiązania członków paktu. Następnie zapoznaje się z zadaniami i celami oraz organami NATO. Chętne/wybrane osoby dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
3. Uczniowie analizują mapę, na której przedstawiono miejsca misji pokojowych NATO, w których uczestniczyli polscy żołnierze. Dyskusja nt. „Gdzie najbardziej były zaangażowane oddziały Wojska Polskiego w ramach misji NATO?”.
4. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Dyskutują o przebiegu rywalizacji między mocarstwami w okresie zimnej wojny.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Krótka dyskusja dotycząca oceny pozycji Stanów Zjednoczonych w okresie zimnej wojny.
3. Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Napisz krótką rozprawkę nt. „Jak wyglądałby dziś świat, gdyby nadal trwała zimna wojna?”.
Materiały pomocnicze:
Traktat Północnoatlantycki.
NATO. Vademecum, Warszawa 1995.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać audiobook jako formę utrwalenia wiadomości przed lekcją powtórzeniową.