Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Człowiek wobec przemijania czasu na podstawie wybranych wierszy Wisławy Szymborskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia sens tytułu utworu Szymborskiej Rachunek elegijny;
bierze udział w dyskusji na temat wpływu przemijania na system ludzkich wartości;
analizuje filozoficzną wymowę wierszy Szymborskiej, w których pojawia się motyw przemijania;
analizuje kategorię czasu w poezji Wisławy Szymborskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‐materiał „Człowiek wobec przemijania czasu na podstawie wybranych wierszy Wisławy Szymborskiej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie powinni także wykonać polecenia z pierwszej sekcji multimedialnej:
- Obejrzyj animację. Odpowiedz na pytanie, jak możemy odczytywać tytuł utworu Wisławy Szymborskiej Rachunek elegijny. Zapisz swoją odpowiedź.
- Odpowiedz na pytanie zadane w animacji, czy w omawianym utworze Wisławy Szymborskiej śmierć jest kresem wszystkiego. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‐materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu. Następnie prosi o przedstawienie odpowiedzi do zadań, które uczniowie przygotowali w domu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie pracują w parach. Zapoznają się z multimedium w sekcji „Film”. Następnie wykonują polecenia 1. i 2. Ćwiczenia natomiast rozwiązują indywidualnie.
Chętna osoba odczytuje na głos tekst zamieszczony we wprowadzeniu do lekcji:
Ironiczna, paradoksalna, lapidarna – Wisława Szymborska była poetką‑filozofką. Analizowała miejsce człowieka w świecie i istotę jego bytu. Przemijanie, które weryfikuje system ludzkich wartości, stanowiło jeden z głównych tematów jej wierszy. Myślenie o postawie człowieka wobec czasu to konfrontacja z sensem życia. Indywidualne rozważania Szymborskiej niosą uniwersalny przekaz, są także wyrazem odwiecznych ludzkich wątpliwości.
Następnie proponuje uczniom dyskusję - W jaki sposób przemijanie weryfikuje system ludzkich wartości? Uczniowie rozmawiają, odwołując się do własnych doświadczeń oraz wierszy Wisławy Szymborskiej.
Faza podsumowująca:
W ostatniej części lekcji nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:
- Czym charakteryzuje się liryka Szymborskiej?
- Jaka jest tematyka wierszy poetki?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na to, czego dowiedział się podczas lekcji.
Praca domowa:
Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją w odniesieniu do utworu Trzy słowa najdziwniejsze. Zbierz argumenty na jej poparcie i zapisz swoją odpowiedź.
Materiały pomocnicze:
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1996-t87-n2/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1996-t87-n2-s85-102/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej-r1996-t87-n2-s85-102.pdf
Ligęza Wojciech, Wstęp, [w:] Szymborska Wisława, Wybór poezji, Wrocław 2016.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialne na temat wybranego motywu w poezji Wisławy Szymborskiej.