Film
W jaki sposób stosunek poetki do przemijania i śmierci ujawnia się w poszczególnych utworach Wisławy Szymborskiej wymienionych w wykładzie? Zanotuj odpowiedź w formie mapy myśli.
Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją w odniesieniu do utworu Trzy słowa najdziwniejsze. Zbierz argumenty na jej poparcie i zapisz swoją odpowiedź.
Trzy słowa najdziwniejszeKiedy wymawiam słowo Przyszłość, pierwsza sylaba odchodzi już do przeszłości.
Kiedy wymawiam słowo Cisza, niszczę ją.
Kiedy wymawiam słowo Nic, stwarzam coś, co nie mieści się w żadnym niebycie.
Przeanalizuj wiersz Nic dwa razy. Określ typ liryki, temat, adresata oraz nadawcę. Zapisz swoje odpowiedzi w tabeli.
Nic dwa razyNic dwa razy się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutyny.Choćbyśmy uczniami byli
najtępszymi w szkole świata,
nie będziemy repetować
żadnej zimy ani lata.Żaden dzień się nie powtórzy,
nie ma dwóch podobnych nocy,
dwóch tych samych pocałunków,
dwóch jednakich spojrzeń w oczy.Wczoraj, kiedy twoje imię
ktoś wymówił przy mnie głośno,
tak mi było, jakby róża
przez otwarte wpadła okno.Dziś, kiedy jesteśmy razem,
odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?Czemu ty się, zła godzino,
z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś – a więc musisz minąć.
Miniesz – a więc to jest piękne.Uśmiechnięci, współobjęci
spróbujemy szukać zgody,
choć różnimy się od siebie
jak dwie krople czystej wody.
Nazwij środki stylistyczne zastosowane w wierszu Nic dwa razy. Wypisz ich przykłady oraz określ ich funkcję.