Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Globalne ocieplenie i jego przyczyny.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II/III

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres podstawowy:

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń: 10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega globalne ocieplenie,

  • omawia skutki globalnego ocieplenia.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, metaplan, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, z filmem edukacyjnym)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik

Materiały pomocnicze

Roth G. D., Pogoda i klimat, Świat Książki, Warszawa 2000.

Globalne ocieplenie w 37 punktach: krytykapolityczna.pl/swiat/globalne‑ocieplenie‑w-37‑punktach [05.12.2018]

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Wprowadzenie do lekcji – burza mózgów, nauczyciel prosi uczniów, aby, pracując w parach, zdefiniowali zjawisko globalnego ocieplenia (zapisują na kartkach samoprzylepnych i przyklejają do tablicy).

  • Pogadanka sprawdzająca, co uczniowie wiedzą na temat globalnego ocieplenia.

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by wypisali przyczyny i przejawy globalnego ocieplenia.

  • Dyskusja (wykorzystująca e‑materiał) dotycząca wypisanych przez uczniów przyczyn i przejawów globalnego ocieplenia.

  • Jakie skutki wywołuje w Polsce globalne ocieplenie? – dalszy ciąg dyskusji na forum klasy.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom problem do przedyskutowania i opracowania metaplanu: Jakie są możliwości zapobiegania globalnemu ociepleniu i jego skutkom?

  • Uczniowie łączą się w grupy, otrzymują materiały potrzebne do opracowania metaplanu.

  • Każda grupa tworzy plakat zawierający propozycje rozwiązania problemu łącznie z wnioskami (Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Wnioski).

  • Po zakończeniu pracy uczniowie wybierają osobę, która prezentuje wyniki dyskusji zamieszczone na plakacie.

  • Wspólne wnioski (ustalone w czasie dyskusji po ostatniej prezentacji) zostają zapisane do zeszytu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Uzasadnij, że skutki globalnego ocieplenia dotykają każdego z nas.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych – zmiany klimatu (zakres rozszerzony XVIII. 1).

  • Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji o przykładach działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony XVIII. 10).

  • Film może zostać wykorzystany także na lekcjach powtórzeniowych w zakresie podstawowym i rozszerzonym dotyczących wpływu działalności człowieka na środowisko.