Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Globalne ocieplenie i jego przyczyny.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II/III
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy:
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń: 10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega globalne ocieplenie,
omawia skutki globalnego ocieplenia.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, metaplan, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, z filmem edukacyjnym)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik
Materiały pomocnicze
Roth G. D., Pogoda i klimat, Świat Książki, Warszawa 2000.
Globalne ocieplenie w 37 punktach: krytykapolityczna.pl/swiat/globalne‑ocieplenie‑w-37‑punktach [05.12.2018]
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Wprowadzenie do lekcji – burza mózgów, nauczyciel prosi uczniów, aby, pracując w parach, zdefiniowali zjawisko globalnego ocieplenia (zapisują na kartkach samoprzylepnych i przyklejają do tablicy).
Pogadanka sprawdzająca, co uczniowie wiedzą na temat globalnego ocieplenia.
Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje uczniów z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale.
Nauczyciel prosi uczniów, by wypisali przyczyny i przejawy globalnego ocieplenia.
Dyskusja (wykorzystująca e‑materiał) dotycząca wypisanych przez uczniów przyczyn i przejawów globalnego ocieplenia.
Jakie skutki wywołuje w Polsce globalne ocieplenie? – dalszy ciąg dyskusji na forum klasy.
Nauczyciel przedstawia uczniom problem do przedyskutowania i opracowania metaplanu: Jakie są możliwości zapobiegania globalnemu ociepleniu i jego skutkom?
Uczniowie łączą się w grupy, otrzymują materiały potrzebne do opracowania metaplanu.
Każda grupa tworzy plakat zawierający propozycje rozwiązania problemu łącznie z wnioskami (Jak jest? Jak być powinno? Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? Wnioski).
Po zakończeniu pracy uczniowie wybierają osobę, która prezentuje wyniki dyskusji zamieszczone na plakacie.
Wspólne wnioski (ustalone w czasie dyskusji po ostatniej prezentacji) zostają zapisane do zeszytu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać.
Praca domowa
Uzasadnij, że skutki globalnego ocieplenia dotykają każdego z nas.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji dotyczących geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych – zmiany klimatu (zakres rozszerzony XVIII. 1).
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas lekcji o przykładach działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony XVIII. 10).
Film może zostać wykorzystany także na lekcjach powtórzeniowych w zakresie podstawowym i rozszerzonym dotyczących wpływu działalności człowieka na środowisko.