Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: Wojna trojańska

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

III. Świat starożytnych Greków.

Uczeń:

  1. charakteryzuje kulturę kreteńską i mykeńską.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • interpretuje zabawną inskrypcję, która stanowi jeden z najstarszych zabytków greckiego pisma;

  • wyjaśnia, dlaczego Homer odmalował jednego z Greków walczących pod Troją ze szczególnym obrzydzeniem i jak wyglądają współczesne “konie trojańskie”;

  • charakteryzuje przyczyny, przebieg i skutki wojny trojańskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • słuchowisko/audiobook,

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • filpcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją uczniowie powinni przypomnieć sobie, co kojarzy im się z zagadnieniem wojny trojańskiej (także m.in. z lekcji języka polskiego) tak, by w czasie lekcji mogli uczestniczyć w dyskusji.

Faza wstępna:

1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie i przez chwilę porozmawiali w parach o tym, co wiedzą na temat Homera i utworów, które napisał.

2. Osoby chętne starają się jak najdokładniej wyjaśnić, kim był Homer oraz jakie napisał utwory i co one opisywały – na podstawie posiadanej już wiedzy.

3. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel dzieli klasę (w zależności od liczebności) na trzy lub sześć grup. Każda z nich zapoznaje się z materiałem e – podręcznika dotyczącym wojny trojańskiej. Zespoły otrzymują arkusze filpcharta i markery, na których przedstawiają okoliczności i przebieg wojny.

  • Grupa 1 (oraz 4, jeśli grup jest sześć) ma za zadanie przedstawić jej przebieg na podstawie mitu.

  • Grupa 2 (oraz 5) na podstawie utworów Homera „Iliady” i  “Odysei”.

  • Grupa 3 (oraz 6) na podstawie przekazów historycznych.

Nauczyciel wyznacza czas na wykonanie zadania. Zespoły po wyznaczonym czasie prezentują wykonane przez siebie zadanie, robi to lider lub osoba wyznaczona, następnie zawiesza on arkusz w wyznaczonym miejscu.

2. Nauczyciel poleca uczniom, aby dobrali się w pary lub trójki i najpierw uważnie zapoznali się z animacją przedstawiającą historię starożytnej Troi. Po odtworzeniu nagrania prowadzący zadaje uczniom pytania: Czy uczeni są w stanie zidentyfikować Troję opisaną przez Homera w pozostałościach na wzgórzu Hisarlik? Dlaczego tak trudno określić, która z warstw archeologicznych mogłaby być tą poszukiwaną przez naukowców homerycką Troją? Uczniowie przedstawiają propozycje odpowiedzi, a następnie w parach lub trójkach pracują nad poleceniem nr 3: „Wyjaśnij, dlaczego po pierwszym i kolejnych upadkach starożytnej Troi miejscowa ludność decydowała się na odbudowę miasta”. Po ustalonym czasie wybrana grupa zgłasza swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie odnoszą się do niej.

3. Prowadzący wyznacza czas na samodzielne wykonanie przez uczniów ćwiczeń 1, 2 i 3. uczniowie wskazują poprawne odpowiedzi, dopasowują postaci do opisów oraz analizują ilustracje. Następnie wspólnie omawiane są zaznaczane przez uczniów odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

1. Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na pytanie: Dlaczego Homer odmalował jednego z Greków walczących pod Troją ze szczególnym obrzydzeniem i jak wyglądają współczesne “konie trojańskie”?

Uczniowie starają się na podstawie poznanej lekcji i wiedzy, jaką posiadają, odpowiedzieć na pytanie – w razie konieczności nauczyciel naprowadza ich na prawidłową odpowiedź.

2. Następnie nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć i dokonuje oceny pracy całej klasy.

Praca domowa:

1. Wykonaj ćwiczenia 7, 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.

2. (Dla uczniów chętnych) Wybierz jeden z epizodów z Iliady Homera i przedstaw go za pomocą komiksu.

Materiały pomocnicze:

D. Musiał, Świat grecki od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008.

Eurypides, Andromacha, wersy 602‑609, tłum. R.R. Chodkowski Gorgiasz.

Pochwała Heleny, rozdziały 5‑19, tłum. K. Tuszyńska.

Homer, Iliada, pieśni 1, wersy 1‑5; 2, wersy 212‑223; 6, wersy 243‑245; 11, wersy 632‑639; 22, wersy (wybrane) 131‑344, tłum. K. Jeżewska.

J. Griffin,Homer, tłum. R.A. Sucharski, Warszawa 1999.

Wskazówki metodyczne:

Na podstawie animacji uczniowie mogą przygotować prezentację dotyczącą wojny trojańskiej i dalszych losów Troi.