Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Utwory stanu wojennego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje utwory z okresu stanu wojennego;
wyjaśnia wpływ okoliczności politycznych na twórczość;
dostrzega różne sposoby artystycznego wyrażania sprzeciwu wobec zastanej rzeczywistości;
interpretuje metaforykę świata przedstawionego w utworach o stanie wojennym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel może zaproponować uczniom wyjście do kina na seans filmu: Żeby nie było śladów w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego (premiera 24 września 2021 roku). Film jest adaptacją reportażu o tym samym tyle autorstwa Cezarego Łazarewicza z 2016 roku. Istotne jest, by przed przedstawieniem takiej propozycji nauczyciel ocenił przygotowanie emocjonalne uczniów na odbiór trudnej treści filmu.
Faza wprowadzająca
Fazę wprowadzającą nauczyciel może rozpocząć od dyskusji na temat filmu Żeby nie było śladów albo także od przedstawienia fragmentu reportażu Cezarego Łazarewicza:
Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza PrzemykaPod kościół Świętej dojeżdżają autobusem. Pełno tajniaków i mundurowych. Idą przez plac Zamkowy, Świętojańską koło bazyliki Jana Chrzciciela, na rynek staromiejski. Kolegów z klasy Grześka nigdzie nie widać, więc snują się po uliczkach bez celu.
W drodze powrotnej przy wejściu na plac Zamkowy Grzesiek wskakuje Czarkowi na plecy. Wygląda to komicznie, gdy Czarek, chwiejąc się na swoich chudych nogach, dźwiga na plecach dryblasa. W końcu potyka się, traci równowagę i upada. Leży. Obok Grzesiek.
Wtedy podbiega do nich zomowiec – szeregowy Ireneusz Kościuk niewiele starszy od Grześka. Szarpie go za rękaw i domaga się dowodu osobistego.
- Nie mam – śmieje się chłopak, gdy za jego plecy podjeżdża już radiowóz.
Potem akcja przyspiesza. Kościuk popycha Grześka w kierunku milicyjnej nyski, a gdy ten zapiera się rękoma w drzwiach, zomowiec wyjmuje pałę i tłucze go po plecach tak długo, aż wpadnie do środka. Zanim samochód odjedzie, zdąży wskoczyć do niego jeszcze Czarek. Po chwili radiowóz znika za rogiem.
Kuba chowa skórzane klapki zostawione na placu przez kolegę, a Piotrek biegnie odnaleźć Barbarę, by powiedzieć jej o zatrzymaniu syna przez zomowców.
Nauczyciel wraz z uczniami dyskutują o opisanym wydarzeniu:
Jakie informacje niesie, jakie emocje?
Kiedy tego rodzaju wydarzenia mogły mieć miejsce?
Które fragmenty wskazują na jednoznaczną ocenę postaw? W tym miejscu dyskusji nauczyciel może wyjaśnić uczniom słowo „zomowiec” i pejoratywne zabarwienie utworzonego ze skrótu neologizmu. Uczniowie mogą już na tym etapie skorzystać ze słownika dołączonego do wszystkich zakładek e‑materiału.
W tym miejscu nauczyciel informuję uczniów, o jakich wydarzeniach z historii Polski jest mowa. W następnym kroku zadaniem uczniów jest zapoznanie się z pierwszymi akapitami sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie poznają szczegóły okoliczności wprowadzenia w Polsce stanu wojennego.
Nauczyciel może uzupełnić wstępną dyskusję na temat pojawiającej się postaci Barbary i wyjaśnić uczniom, że mowa tu oczywiście o matce Grzegorza Przemyka, zamordowanego przez zomowców nastolatka. Barbara Sadowska była poetką należącą do opozycji demokratycznej. Jeśli nauczyciel dobrze oszacuje czas lekcji, może zaprezentować fragmenty wierszy poetki dotyczące okrucieństwa, którego doświadczyła.
na skrawku papieru
obrażam
prokuraturę
sąd
i rząd
dzieckiem
którego nigdy
nie uda
wam się zabić
mój syn Grześ
nie ma dla was nigdy
twarzy waszych dzieci
wydzierając dziecko
wziąłeś mnie w swe ramiona
boję się spojrzeć
w Twoją Twarz
Wszystkie fragmenty pochodzą z tomu: Słodko być dzieckiem Boga (1984).
Po ogólnoklasowej dyskusji na ten temat nauczyciel poleca uczniom dokończenie lektury sekcji „Przeczytaj” i skupienie uwagi przede wszystkim na kwestiach związanych z twórczością stanu wojennego. Następnie nauczyciel informuje uczniów, że przedmiotem lekcji będą różne sposoby przedstawienia dramatu stanu wojennego przez twórców, którzy byli jego bezpośrednimi świadkami.
Nauczyciel prezentuje „Wprowadzenie”, cele lekcji i zapisuje jej temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Praca z multimedium. Uczniowie przystępują do pracy z multimedium. Najpierw wysłuchują wykładu dr. hab. Krzysztofa Biedrzyckiego w sekcji „Film”, następnie wykonują polecenia do niego przygotowane. Ta sekcja zawiera dwa różne teksty – uczniowie mogą przeczytać je na forum klasy. I wspólnie omówić swoje wrażenia.
W następnym kroku uczniowie zapoznają się z drugą częścią wykładu oraz audiobookiem w sekcji „Audiobook” i także wykonują dołączone polecenia.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel może powrócić do retorycznie zadanego pytania (przywołanie słów Stanisława Barańczaka) w sekcji „Wprowadzenie” i jeszcze raz wspólnie z uczniami przyjrzeć się motywacjom artystów tworzących w okresie stanu wojennego. Może także rozpocząć dyskusję o postawie pisarzy tworzących po zakończeniu stanu wojennego (uczniowie mogą przypomnieć sobie ostatni akapit z sekcji „Przeczytaj”), a także o powodach, dla których wciąż powraca się do tego bolesnego etapu w historii Polski (jak np. w najnowszym filmie Jana P. Matuszyńskiego)?
Materiały dodatkowe:
Andrzej Friszke, Opozycja polityczna w PRL 1945–1980, Londyn 1994.
Krzysztof Gajda, Jacek Kaczmarski. To moja droga, Wrocław 2009.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.