R10GdzIzFX2oI
Nagranie filmowe opowiadające o utworach powstałych podczas stanu wojennego w Polsce, część druga.
Polecenie 1

Zapoznaj się tekstem zestawiającym dwie metafory literackie przedstawiające ojczyznę dotkniętą stanem wojennym. Uzasadnij tezę, że zaprezentowane teksty literackie (wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza oraz skecze Mirona Białoszewskiego) sięgają po wzorce romantyczne. W swojej wypowiedzi odnieś się także do słów wykładowcy nawiązujących do utworów tych pisarzy.

R1UceCO2fcaMa
(Uzupełnij).
RRv8LPLF4Speb
Nagranie dźwiękowe Jacek Kopciński „Stare klabzdry na wojnie: "Kabaret Kici Koci" Mirona Białoszewskiego”.
Źródło: Englishsquare, licencja: CC BY-SA 3.0.
Jacek Kopciński Stare klabzdry na wojnie: "Kabaret Kici Koci" Mirona Białoszewskiego

(...) słynny wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza 13 grudnia:

To ciało gwoździe w dłoniach ma
Nad ciałem krąży czarna wrona
Jak całun jest grudniowa mgła
O patrz!
Ojczyzna kona.

PersonifikacjapersonifikacjaPersonifikacja ojczyzny zyskuje w wierszu Rymkiewicza wymiar sakralny: ciało złożone do grobu ma przebity bok i przekłute dłonie. Ojczyzna jest więc zamordowanym Chrystusem — jej śmierć, zaświadczona śmiercią niewinnych ludzi, zostaje wyniesiona do poziomu narodowej ofiary. (...) Poeta, wkrótce po wybuchu stanu wojennego, przypomina Polakom romantyczny wzór narodowego męczeństwa. Wpisana w jego wiersz dialektykadialektykadialektyka śmierci i zmartwychwstania ujawnia metafizycznymetafizykametafizycznyetycznyetykaetyczny wymiar historii. Ponoszona przez Polaków ofiara jest ofiarą niewinną, sytuuje naród po stronie Dobra, którą wyznaczają dwie wartości naczelne: Bóg i Ojczyzna, implikująceimplikacjaimplikujące przede wszystkim wolność, a zaraz potem — sprawiedliwość. Stronę Zła zajmuje bratobójca i kat. Jego działanie opiera się na antywartościach, wśród których zdrada i zbrodnia zajmują miejsce naczelne. (...).

Kiedy Rymkiewicz grzebał w swoim symbolicznym wierszu umęczone ciało Ojczyzny, Miron Białoszewski odnotowywał kolejne zniszczenia, jakiemu uległo ciało Kici Koci.

Kicia Kocia (od drzwi):
czas mnie goni
...nogi!
...ręce!

niewymienne
(wchodzi z ciężkimi torbami)
klapnąć ...buch
trzask!
uch!

i noga złamana
od krzesła,
tyle się niszczy
człowiek się niszczy ... więcej

„Człowiek się niszczy...” — oto perspektywa, z jakiej stan wojenny oglądać będzie Białoszewski, opiewając w swoich skeczach zmęczone, schorowane ciało „otorbionej baby”. Ta szczególna afirmacja niszczejącego ciała Kici Koci nosi ślady zabawnej polemiki z mitem mesjańskim. Posłuchajmy modlitwy, jaką nad ciałem ojczyzny wypowiadają bohaterki Kabaretu:

(do siebie)
Teraz wszędzie się klęka
(klęka w drzwiach)
Twe ciało
BŁOGOSŁAWIONA SIWULA (wchodzi): Twe ciało

KICIA KOCIA: Wisznu Wola

BŁ. SIWULA: gdzie pola malowane masłem
KICIA KOCIA: mięsem
BŁ. SIWULA: mięsem rozmaitem...
KICIA KOCIA: Twe ciało
BŁ. SIWULA: Twe ciało trylodytem

Pojawienie się Błogosławionej Siwuli z Wisznu Woli wywołuje u Kici Koci wspomnienie arkadyjskiej krainy dobrego zaopatrzenia, skojarzonej z pogrzebanym rajem dzieciństwa, o którym marzył Mickiewicz na paryskim bruku. Aluzje są oczywiste, istotne jednak, iż polemika z romantycznym dziedzictwem nie odbywa się tu wyłącznie na poziomie literackiej parodiiparodiaparodii. Owszem, Białoszewski przedrzeźnia wieszcza, ale jednocześnie w typowym dla siebie stylu sięga w tych ciężkich czasach do romantycznego eposueposeposu, by dowiedzieć się np. o domowych sposobach produkcji masła, którego zaczynało przecież brakować. Nie szydzi z narodowej tradycji, raczej wybiera z jej skarbca najbliższe mu wzory przeżywania i opisywania rzeczywistości.

3 Źródło: Jacek Kopciński, Stare klabzdry na wojnie: "Kabaret Kici Koci" Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie” 1995, t. 1, s. 64–66.
Polecenie 2

Zestaw ze sobą przedstawione w audiobooku teksty. Dokonaj porównania konwencji, w jakiej został napisany każdy z nich.

R1dxZGL5CuoIN
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wykładowca wspomniał, że w połowie lat 80. nastąpiły zmiany w literackim przedstawieniu doświadczenia stanu wojennego. Wyjaśnij, w czym przejawiały się te zmiany.

R14Ap0mPbLSWb
(Uzupełnij).

Słownik

dialektyka
dialektyka

(gr. dialektikḗ, od: diálektos – czyli mowa, dyskusja, oraz od: dialéges‑thai – rozmawiać, dyskutować, argumentować) – nauka wyszukiwania odpowiedniej argumentacji oraz zbijania racji przeciwnika

etyka
etyka

(gr.  ēthiká - traktat o obyczajach < ḗthos - obyczaj, charakter) – termin użyty w IV w. p.n.e. przez Arystotelesa na oznaczenie opisowo‑krytycznego studium tego, co dotyczy etosu jako ludzkiego charakteru, obyczaju, tj. utrwalonego sposobu zachowania się w środowisku życia, zamieszkania

epos
epos

(gr. épos - słowo, opowieść) – inaczej epopeja; gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności

implikacja
implikacja

(łac. implicatio - związanie, połączenie) – 1. wynikanie logiczne, implikować - wnioskować; 2. w logice to zdanie złożone z dwóch zdań połączonych spójnikiem: „jeżeli... to... „, „zawsze... gdy... „

klabzdra
klabzdra

potoczne, oceniające negatywnie określenie kobiety niezadbanej, ociężałej

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta ta physika – to, co ponad fizyką) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu oznacza wszystko to, co wybiega poza możliwość naukowego wyjaśnienia

parodia
parodia

(gr. parōidía – komiczna przeróbka poważnego utworu) – świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), które dzięki celowemu wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej (parafraza) prowadzi do efektów ludycznych, satyrycznych lub polemicznych. Parodia jako odmiana stylizacji, tzn. jako komiczne (lub tylko krytyczne) naśladowanie wyrazistych i rozpoznawalnych wzorców stylistycznego ukształtowania wypowiedzi, jest ważną techniką artystyczną, występującą w całych dziejach nowożytnej literatury

personifikacja
personifikacja

(fr. personnification < łac. persona – osoba, facio – czynię) – środek stylistyczny polegający na nadaniu cech ludzkich przedmiotom, roślinom, zwierzętom lub ideom