Film edukacyjny
Zapoznaj się tekstem zestawiającym dwie metafory literackie przedstawiające ojczyznę dotkniętą stanem wojennym. Uzasadnij tezę, że zaprezentowane teksty literackie (wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza oraz skecze Mirona Białoszewskiego) sięgają po wzorce romantyczne. W swojej wypowiedzi odnieś się także do słów wykładowcy nawiązujących do utworów tych pisarzy.
Stare klabzdry na wojnie: "Kabaret Kici Koci" Mirona Białoszewskiego(...) słynny wiersz Jarosława Marka Rymkiewicza 13 grudnia:
To ciało gwoździe w dłoniach ma
Nad ciałem krąży czarna wrona
Jak całun jest grudniowa mgła
O patrz!
Ojczyzna kona.PersonifikacjaPersonifikacja ojczyzny zyskuje w wierszu Rymkiewicza wymiar sakralny: ciało złożone do grobu ma przebity bok i przekłute dłonie. Ojczyzna jest więc zamordowanym Chrystusem — jej śmierć, zaświadczona śmiercią niewinnych ludzi, zostaje wyniesiona do poziomu narodowej ofiary. (...) Poeta, wkrótce po wybuchu stanu wojennego, przypomina Polakom romantyczny wzór narodowego męczeństwa. Wpisana w jego wiersz dialektykadialektyka śmierci i zmartwychwstania ujawnia metafizycznymetafizyczny i etycznyetyczny wymiar historii. Ponoszona przez Polaków ofiara jest ofiarą niewinną, sytuuje naród po stronie Dobra, którą wyznaczają dwie wartości naczelne: Bóg i Ojczyzna, implikująceimplikujące przede wszystkim wolność, a zaraz potem — sprawiedliwość. Stronę Zła zajmuje bratobójca i kat. Jego działanie opiera się na antywartościach, wśród których zdrada i zbrodnia zajmują miejsce naczelne. (...).
Kiedy Rymkiewicz grzebał w swoim symbolicznym wierszu umęczone ciało Ojczyzny, Miron Białoszewski odnotowywał kolejne zniszczenia, jakiemu uległo ciało Kici Koci.
Kicia Kocia (od drzwi):
czas mnie goni
...nogi!
...ręce!niewymienne
(wchodzi z ciężkimi torbami)
klapnąć ...buch
trzask!
uch!i noga złamana
od krzesła,
tyle się niszczy
człowiek się niszczy ... więcej„Człowiek się niszczy...” — oto perspektywa, z jakiej stan wojenny oglądać będzie Białoszewski, opiewając w swoich skeczach zmęczone, schorowane ciało „otorbionej baby”. Ta szczególna afirmacja niszczejącego ciała Kici Koci nosi ślady zabawnej polemiki z mitem mesjańskim. Posłuchajmy modlitwy, jaką nad ciałem ojczyzny wypowiadają bohaterki Kabaretu:
(do siebie)
Teraz wszędzie się klęka
(klęka w drzwiach)
Twe ciało
BŁOGOSŁAWIONA SIWULA (wchodzi): Twe ciało
KICIA KOCIA: Wisznu WolaBŁ. SIWULA: gdzie pola malowane masłem
KICIA KOCIA: mięsem
BŁ. SIWULA: mięsem rozmaitem...
KICIA KOCIA: Twe ciało
BŁ. SIWULA: Twe ciało trylodytemPojawienie się Błogosławionej Siwuli z Wisznu Woli wywołuje u Kici Koci wspomnienie arkadyjskiej krainy dobrego zaopatrzenia, skojarzonej z pogrzebanym rajem dzieciństwa, o którym marzył Mickiewicz na paryskim bruku. Aluzje są oczywiste, istotne jednak, iż polemika z romantycznym dziedzictwem nie odbywa się tu wyłącznie na poziomie literackiej parodiiparodii. Owszem, Białoszewski przedrzeźnia wieszcza, ale jednocześnie w typowym dla siebie stylu sięga w tych ciężkich czasach do romantycznego eposueposu, by dowiedzieć się np. o domowych sposobach produkcji masła, którego zaczynało przecież brakować. Nie szydzi z narodowej tradycji, raczej wybiera z jej skarbca najbliższe mu wzory przeżywania i opisywania rzeczywistości.
Zestaw ze sobą przedstawione w audiobooku teksty. Dokonaj porównania konwencji, w jakiej został napisany każdy z nich.
Wykładowca wspomniał, że w połowie lat 80. nastąpiły zmiany w literackim przedstawieniu doświadczenia stanu wojennego. Wyjaśnij, w czym przejawiały się te zmiany.
Słownik
(gr. dialektikḗ, od: diálektos – czyli mowa, dyskusja, oraz od: dialéges‑thai – rozmawiać, dyskutować, argumentować) – nauka wyszukiwania odpowiedniej argumentacji oraz zbijania racji przeciwnika
(gr. tá ēthiká - traktat o obyczajach < ḗthos - obyczaj, charakter) – termin użyty w IV w. p.n.e. przez Arystotelesa na oznaczenie opisowo‑krytycznego studium tego, co dotyczy etosu jako ludzkiego charakteru, obyczaju, tj. utrwalonego sposobu zachowania się w środowisku życia, zamieszkania
(gr. épos - słowo, opowieść) – inaczej epopeja; gatunek epiki obejmujący utwory, zazwyczaj wierszowane, w których przedstawiano mitycznych lub historycznych bohaterów biorących udział w wydarzeniach przełomowych dla określonej społeczności
(łac. implicatio - związanie, połączenie) – 1. wynikanie logiczne, implikować - wnioskować; 2. w logice to zdanie złożone z dwóch zdań połączonych spójnikiem: „jeżeli... to... „, „zawsze... gdy... „
potoczne, oceniające negatywnie określenie kobiety niezadbanej, ociężałej
(gr. ta meta ta physika – to, co ponad fizyką) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu oznacza wszystko to, co wybiega poza możliwość naukowego wyjaśnienia
(gr. parōidía – komiczna przeróbka poważnego utworu) – świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), które dzięki celowemu wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej (parafraza) prowadzi do efektów ludycznych, satyrycznych lub polemicznych. Parodia jako odmiana stylizacji, tzn. jako komiczne (lub tylko krytyczne) naśladowanie wyrazistych i rozpoznawalnych wzorców stylistycznego ukształtowania wypowiedzi, jest ważną techniką artystyczną, występującą w całych dziejach nowożytnej literatury
(fr. personnification < łac. persona – osoba, facio – czynię) – środek stylistyczny polegający na nadaniu cech ludzkich przedmiotom, roślinom, zwierzętom lub ideom