Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Uwarunkowania rozwoju i struktura transportu w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa III

PODSTAWA PROGRAMOWA

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

12) analizuje przyczyny zmian i zróżnicowanie sieci transportu w Polsce, wskazuje główne węzły oraz terminale transportowe i przedstawia ich znaczenie dla gospodarki kraju.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia uwarunkowania rozwoju transportu w Polsce,

  • podaje przykłady barier ograniczających rozwój transportu w Polsce,

  • charakteryzuje i wyjaśnia strukturę transportu w Polsce,

  • porównuje strukturę transportu w Polsce na tle Unii Europejskiej i wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, JIGSAW

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu)

Materiały pomocnicze

https://stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/transport‑i-lacznosc/ (dostęp: 19.03.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Uczniowie w grupach siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu w klasie. Ich zadaniem jest opracowanie jednego z poleceń (na drodze losowania), przy wykorzystaniu części Przeczytaj z niniejszego e‑materiału:

    • Czynniki szczególnie istotne dla rozwoju poszczególnych rodzajów transportu: lądowego, wodnego i powietrznego.

    • Czynniki szczególnie istotne dla rozwoju różnych gałęzi transportu jednocześnie.

    • Bariery rozwoju poszczególnych rodzajów transportu w Polsce.

    • Stan, struktura i dynamika transportu towarowego w Polsce.

    • Stan, struktura i dynamika transportu pasażerskiego w Polsce.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w nowej grupie znalazła się przynajmniej jedna osoba z każdej z pierwotnych grup. Nowe grupy siadają w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych grupach jest przekazanie członkom grupy przyswojonych informacji, opracowanych we wcześniejszych zespołach oraz przygotowanie ich do udzielenia odpowiedzi w obrębie danego tematu.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów i wymieniają się zdobytą wiedzą. Następuje klasowa dyskusja w obrębie opracowanych zagadnień/poleceń. Nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla film edukacyjny. Uczniowie w parach wykonują do niego polecenia. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja i omówienie wyników. Trudniejsze kwestie objaśnia nauczyciel.

  • Uczniowie wykonują na tablicy interaktywnej ćwiczenia z bloku Sprawdź się.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat czynników wpływających na rozwój transportu w swoim regionie/powiecie.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji z zakresu XV.12 podstawy programowej (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej), jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej i na lekcjach dotyczących różnych rodzajów transportu w Polsce. Opracowane multimedium może być urozmaiceniem lekcji dotyczących wymagań z podstawy programowej zakresu podstawowego XII.4. oraz z zakresu rozszerzonego XII.1.