Sprawdź się
Uzupełnij zdania, korzystając z poniższych wyrażeń.
Obecność w strefie Schengen, centralnej części Europy, Rozwój turystyki, Równoleżnikowy układ rzeźby terenu, Gęsta sieć rzeczna, Przewaga wybrzeży niskich
............................................................................ sprzyja budowie sieci transportowej w Polsce na linii wschód-zachód. Położenie Polski w ............................................................................ sprawia, że nasz kraj jest na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych łączących północ z południem oraz wschód z zachodem. ............................................................................ jest jednym z czynników rozwoju transportu morskiego w Polsce. ............................................................................ sprzyja z kolei rozwojowi transportu wodnego śródlądowego. ............................................................................ powoduje natomiast, że podróżując po wielu krajach europejskich, nie ma kontroli na granicach tych państw. ............................................................................ jest z kolei jednym z czynników, które powodują wzrost ruchu pasażerskiego transportem lotniczym w skali całego świata.
Zaznacz czynnik, który spowodował zmniejszenie roli transportu kolejowego w Polsce po 1980 roku.
- Likwidacja wielu zakładów przemysłowych.
- Występowanie niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
- Kontrole na granicach z krajami spoza UE.
- Różna szerokość torów kolejowych w Polsce i niektórych państwach.
W strukturze przewozów towarów w Polsce dominuje transport
- drogowy.
- kolejowy.
- wodny.
- lotniczy.
Przeanalizuj poniższy wykres. Następnie zapisz dwie prawidłowości dotyczące zmian liczby pasażerów podróżujących publicznym transportem samochodowym i kolejowym w Polsce.
- 1. zestaw danych:
- Rok: 2010
- Transport kolejowy: 261
- Transport samochodowy: 570
- Pozostały transport: 7
- 2. zestaw danych:
- Rok: 2011
- Transport kolejowy: 264
- Transport samochodowy: 535
- Pozostały transport: 9
- 3. zestaw danych:
- Rok: 2012
- Transport kolejowy: 273
- Transport samochodowy: 497
- Pozostały transport: 9
- 4. zestaw danych:
- Rok: 2013
- Transport kolejowy: 270
- Transport samochodowy: 460
- Pozostały transport: 10
- 5. zestaw danych:
- Rok: 2014
- Transport kolejowy: 268
- Transport samochodowy: 432
- Pozostały transport: 10
- 6. zestaw danych:
- Rok: 2015
- Transport kolejowy: 277
- Transport samochodowy: 417
- Pozostały transport: 10
- 7. zestaw danych:
- Rok: 2016
- Transport kolejowy: 292
- Transport samochodowy: 390
- Pozostały transport: 11
- 8. zestaw danych:
- Rok: 2017
- Transport kolejowy: 303
- Transport samochodowy: 379
- Pozostały transport: 15
- 9. zestaw danych:
- Rok: 2018
- Transport kolejowy: 310
- Transport samochodowy: 337
- Pozostały transport: 17
- 10. zestaw danych:
- Rok: 2019
- Transport kolejowy: 335
- Transport samochodowy: 328
- Pozostały transport: 25
-
rok : 2010
transport_kolejowy : 261
transport_samochodowy : 570
pozostały_transport : 7
-
rok : 2011
transport_kolejowy : 264
transport_samochodowy : 535
pozostały_transport : 9
-
rok : 2012
transport_kolejowy : 273
transport_samochodowy : 497
pozostały_transport : 9
-
rok : 2013
transport_kolejowy : 270
transport_samochodowy : 460
pozostały_transport : 10
-
rok : 2014
transport_kolejowy : 268
transport_samochodowy : 432
pozostały_transport : 10
-
rok : 2015
transport_kolejowy : 277
transport_samochodowy : 417
pozostały_transport : 10
-
rok : 2016
transport_kolejowy : 292
transport_samochodowy : 390
pozostały_transport : 11
-
rok : 2017
transport_kolejowy : 303
transport_samochodowy : 379
pozostały_transport : 15
-
rok : 2018
transport_kolejowy : 310
transport_samochodowy : 337
pozostały_transport : 17
-
rok : 2019
transport_kolejowy : 335
transport_samochodowy : 328
pozostały_transport : 25
Wyjaśnij jedną z przyczyn zmian liczby pasażerów korzystających z publicznego transportu samochodowego, korzystając z danych na poniższym wykresie oraz z danych z poprzedniego zadania.
- 1. zestaw danych:
- Rok: 2010
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 451
- 2. zestaw danych:
- Rok: 2011
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 474
- 3. zestaw danych:
- Rok: 2012
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 486
- 4. zestaw danych:
- Rok: 2013
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 504
- 5. zestaw danych:
- Rok: 2014
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 520
- 6. zestaw danych:
- Rok: 2015
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 539
- 7. zestaw danych:
- Rok: 2016
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 564
- 8. zestaw danych:
- Rok: 2017
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 586
- 9. zestaw danych:
- Rok: 2018
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 610
- 10. zestaw danych:
- Rok: 2019
- ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 635
-
rok : 2010
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 451
-
rok : 2011
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 474
-
rok : 2012
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 486
-
rok : 2013
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 504
-
rok : 2014
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 520
-
rok : 2015
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 539
-
rok : 2016
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 564
-
rok : 2017
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 586
-
rok : 2018
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 610
-
rok : 2019
ilość_samochodów_osobowych_na_1000_ludności : 635
Przeanalizuj poniższe wykresy, a następnie uzupełnij poniższą tabelę, wstawiając odpowiednie litery.
- A; Udział procentowy: 15,8%
- B; Udział procentowy: 69,5%
- C; Udział procentowy: 0,1%
- D; Udział procentowy: 7,9%
- E; Udział procentowy: 0,3%
- F; Udział procentowy: 6,4%
-
Label : A
Value : 15,8%
-
Label : B
Value : 69,5%
-
Label : C
Value : 0,1%
-
Label : D
Value : 7,9%
-
Label : E
Value : 0,3%
-
Label : F
Value : 6,4%
- A; Udział procentowy: 14,01%
- B; Udział procentowy: 75,78%
- C; Udział procentowy: 0%
- D; Udział procentowy: 6,11%
- E; Udział procentowy: 0,6%
- F; Udział procentowy: 3,5%
-
Label : A
Value : 14%
-
Label : B
Value : 75,8%
-
Label : C
Value : 0%
-
Label : D
Value : 6,1%
-
Label : E
Value : 0,6%
-
Label : F
Value : 3,5%
- A; Udział procentowy: 11,41%
- B; Udział procentowy: 82,88%
- C; Udział procentowy: 0,1%
- D; Udział procentowy: 4,1%
- E; Udział procentowy: 0,1%
- F; Udział procentowy: 1,4%
-
Label : A
Value : 11,4%
-
Label : B
Value : 82,9%
-
Label : C
Value : 0,1%
-
Label : D
Value : 4,1%
-
Label : E
Value : 0,1%
-
Label : F
Value : 1,4%
A, B, C, D, E, F, wodny śródlądowy
| Litera na wykresie | Rodzaj transportu |
|---|---|
| A | |
| B | |
| C | |
| D | |
| E | wodny śródlądowy |
| F |
Poniższa tabela przedstawia strukturę przewozów pasażerskich na terytorium kraju według pracy przewozowej w wybranych krajach w 2017 r. Do podanych danych dobierz nazwy krajów spośród wymienionych niżej.
Ogółem (UE-28), 81.8, 91.1, 67.6, 85.3, 77.2, 8.5, 8.0, 20.4, 2.8, 13.5, 7.8, 0.9, 8.6, 11.3, 7.6, 1.8, -, 3.4, 0.5, 1.6
| Kraje | Samochody osobowe (%) | Autobusy i autokary (%) | Kolej (%) | Tramwaj i metro (%) |
|---|---|---|---|---|
| Ogółem (UE-28) | 81.8 | 8.5 | 7.8 | 1.8 |
| 91.1 | 8.0 | 0.9 | - | |
| 67.6 | 20.4 | 8.6 | 3.4 | |
| 85.3 | 2.8 | 11.3 | 0.5 | |
| 77.2 | 13.5 | 7.6 | 1.6 |
W celu usprawnienia żeglugi śródlądowej dokonuje się regulacji rzek. Korzystając z dostępnych źródeł informacji geograficznej, opisz, na czym polega regulacja rzeki.

