Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1jicbqHMVVfp1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania, korzystając z poniższych wyrażeń. 1. centralnej części Europy, 2. Równoleżnikowy układ rzeźby terenu, 3. Przewaga wybrzeży niskich, 4. Obecność w strefie Schengen, 5. Rozwój turystyki, 6. Gęsta sieć rzeczna sprzyja budowie sieci transportowej w Polsce na linii wschód-zachód. Położenie Polski w 1. centralnej części Europy, 2. Równoleżnikowy układ rzeźby terenu, 3. Przewaga wybrzeży niskich, 4. Obecność w strefie Schengen, 5. Rozwój turystyki, 6. Gęsta sieć rzeczna sprawia, że nasz kraj jest na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych łączących północ z południem oraz wschód z zachodem. 1. centralnej części Europy, 2. Równoleżnikowy układ rzeźby terenu, 3. Przewaga wybrzeży niskich, 4. Obecność w strefie Schengen, 5. Rozwój turystyki, 6. Gęsta sieć rzeczna jest jednym z czynników rozwoju transportu morskiego w Polsce. 1. centralnej części Europy, 2. Równoleżnikowy układ rzeźby terenu, 3. Przewaga wybrzeży niskich, 4. Obecność w strefie Schengen, 5. Rozwój turystyki, 6. Gęsta sieć rzeczna sprzyja z kolei rozwojowi transportu wodnego śródlądowego. 1. centralnej części Europy, 2. Równoleżnikowy układ rzeźby terenu, 3. Przewaga wybrzeży niskich, 4. Obecność w strefie Schengen, 5. Rozwój turystyki, 6. Gęsta sieć rzeczna powoduje natomiast, że podróżując po wielu krajach europejskich, nie ma kontroli na granicach tych państw. 1. centralnej części Europy, 2. Równoleżnikowy układ rzeźby terenu, 3. Przewaga wybrzeży niskich, 4. Obecność w strefie Schengen, 5. Rozwój turystyki, 6. Gęsta sieć rzeczna jest z kolei jednym z czynników, które powodują wzrost ruchu pasażerskiego transportem lotniczym w skali całego świata.
Rr9jL5hLtCa7G1
Ćwiczenie 2
Zaznacz czynnik, który spowodował zmniejszenie roli transportu kolejowego w Polsce po 1980 roku. Możliwe odpowiedzi: 1. Likwidacja wielu zakładów przemysłowych., 2. Występowanie niekorzystnych zjawisk atmosferycznych., 3. Kontrole na granicach z krajami spoza UE., 4. Różna szerokość torów kolejowych w Polsce i niektórych państwach.
RD5qgJcL965YX1
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższy wykres. Następnie zapisz dwie prawidłowości dotyczące zmian liczby pasażerów podróżujących publicznym transportem samochodowym i kolejowym w Polsce.

RBH0dldewylJz
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Rok: 2010
    • Transport kolejowy: 261
    • Transport samochodowy: 570
    • Pozostały transport: 7
  • 2. zestaw danych:
    • Rok: 2011
    • Transport kolejowy: 264
    • Transport samochodowy: 535
    • Pozostały transport: 9
  • 3. zestaw danych:
    • Rok: 2012
    • Transport kolejowy: 273
    • Transport samochodowy: 497
    • Pozostały transport: 9
  • 4. zestaw danych:
    • Rok: 2013
    • Transport kolejowy: 270
    • Transport samochodowy: 460
    • Pozostały transport: 10
  • 5. zestaw danych:
    • Rok: 2014
    • Transport kolejowy: 268
    • Transport samochodowy: 432
    • Pozostały transport: 10
  • 6. zestaw danych:
    • Rok: 2015
    • Transport kolejowy: 277
    • Transport samochodowy: 417
    • Pozostały transport: 10
  • 7. zestaw danych:
    • Rok: 2016
    • Transport kolejowy: 292
    • Transport samochodowy: 390
    • Pozostały transport: 11
  • 8. zestaw danych:
    • Rok: 2017
    • Transport kolejowy: 303
    • Transport samochodowy: 379
    • Pozostały transport: 15
  • 9. zestaw danych:
    • Rok: 2018
    • Transport kolejowy: 310
    • Transport samochodowy: 337
    • Pozostały transport: 17
  • 10. zestaw danych:
    • Rok: 2019
    • Transport kolejowy: 335
    • Transport samochodowy: 328
    • Pozostały transport: 25
Przewozy pasażerów według rodzajów transportu
Źródło: BDL GUS, dostępny w internecie: BDL GUS, domena publiczna.
RpM7egR8rqq0s
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij jedną z przyczyn zmian liczby pasażerów korzystających z publicznego transportu samochodowego, korzystając z danych na poniższym wykresie oraz z danych z poprzedniego zadania.

RGhxVDm8ajNlo
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Rok: 2010
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 451
  • 2. zestaw danych:
    • Rok: 2011
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 474
  • 3. zestaw danych:
    • Rok: 2012
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 486
  • 4. zestaw danych:
    • Rok: 2013
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 504
  • 5. zestaw danych:
    • Rok: 2014
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 520
  • 6. zestaw danych:
    • Rok: 2015
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 539
  • 7. zestaw danych:
    • Rok: 2016
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 564
  • 8. zestaw danych:
    • Rok: 2017
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 586
  • 9. zestaw danych:
    • Rok: 2018
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 610
  • 10. zestaw danych:
    • Rok: 2019
    • ilość samochodów osobowych na 1000 ludności: 635
Samochody osobowe na 1000 ludności
Źródło: BDL GUS, dostępny w internecie: BDL GUS, domena publiczna.
RqcTTiUiCPCMS
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższe wykresy, a następnie uzupełnij poniższą tabelę, wstawiając odpowiednie litery.

RzB9eIhuIboAP
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • A; Udział procentowy: 15,8%
  • B; Udział procentowy: 69,5%
  • C; Udział procentowy: 0,1%
  • D; Udział procentowy: 7,9%
  • E; Udział procentowy: 0,3%
  • F; Udział procentowy: 6,4%
Struktura przewozów ładunków według pracy przewozowej w % w roku 2010.
Źródło: GUS, dostępny w internecie: GUS, domena publiczna.
RTXHpT4UMZsf3
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • A; Udział procentowy: 14,01%
  • B; Udział procentowy: 75,78%
  • C; Udział procentowy: 0%
  • D; Udział procentowy: 6,11%
  • E; Udział procentowy: 0,6%
  • F; Udział procentowy: 3,5%
Struktura przewozów ładunków według pracy przewozowej w % w roku 2015.
Źródło: GUS, dostępny w internecie: GUS, domena publiczna.
Rr551gT4QRR9l
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • A; Udział procentowy: 11,41%
  • B; Udział procentowy: 82,88%
  • C; Udział procentowy: 0,1%
  • D; Udział procentowy: 4,1%
  • E; Udział procentowy: 0,1%
  • F; Udział procentowy: 1,4%
Struktura przewozów ładunków według pracy przewozowej w % w roku 2019.
Źródło: GUS, dostępny w internecie: GUS, domena publiczna.
RkNHHO6JE0w8i
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rq9fgv5LhYiCW2
Ćwiczenie 7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

W celu usprawnienia żeglugi śródlądowej dokonuje się regulacji rzek. Korzystając z dostępnych źródeł informacji geograficznej, opisz, na czym polega regulacja rzeki.

Rtu9oIZOcDfWm
(Uzupełnij).