Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Jerzy Lechnio
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: W jaki sposób ruch płyt litosfery wpływa na tworzenie się jezior?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń:
wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi,
poznaje podstawowe pojęcia i teorie związane z powstawaniem jezior,
omawia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.
Strategie nauczania: flipped classroom, asocjacyjna, problemowa, operacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, praca z instrukcją
Formy zajęć: praca w indywidualna/praca całego zespołu klasowego, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, mapy tematyczne, zeszyt przedmiotowy
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Wprowadzenie do tematu lekcji – krótkie omówienie (przypomnienie) tematyki zajęć w zakresie typów genetycznych jezior, w tym tektonicznych warunkowanych ruchem płyt litosfery – rozmowa i dyskusja.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w materiale. Uczniowie sygnalizują problemy i kwestie niezrozumiałe, jakie napotkali, studiując e‑materiał. Stawiają pytania, nauczyciel wyjaśnia kwestie problematyczne, zadaje pytania sprawdzające, czy uczniowie zrozumieli mechanizm powstawania jezior, który to proces można powiązać z ruchem płyt litosfery.
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest samodzielne wskazanie jezior tektonicznych o ściśle określonym typie genetycznym i opisanie oraz zilustrowanie procesu ich powstawania.
Prezentacja symulacji interaktywnej w celu zapoznania uczniów z mechanizmem powstawania ruchów płyt litosfery i ich konsekwencjami prowadzącymi do tworzenia jezior tektonicznych – uczniowie wykonują polecenie do symulacji interaktywnej.
Praca w grupach, podczas której uczniowie opracowują odpowiedzi i ich uzasadnienie w zakresie sformułowanego zadania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów.
Podsumowanie mające na celu prezentację odpowiedzi i materiałów graficznych opracowanych przez poszczególne grupy.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazane przez nauczyciela).
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Praca pisemna na temat: „Dziesięć największych jezior tektonicznych na Ziemi. Geneza ich powstania i cechy charakterystyczne”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczących litosfery (zakres podstawowy: V. 1. oraz V. 2). Będzie również przydatna w trakcie innych zajęć mających na celu omówienie różnych typów jezior (zakres rozszerzony: IV. 5).