Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Jerzy Lechnio

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: W jaki sposób ruch płyt litosfery wpływa na tworzenie się jezior?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

PODSTAWA PROGRAMOWA

IV.  Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

  1. wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi,

  • poznaje podstawowe pojęcia i teorie związane z powstawaniem jezior,

  • omawia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.

Strategie nauczania: flipped classroom, asocjacyjna, problemowa, operacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, praca z instrukcją

Formy zajęć: praca w indywidualna/praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, mapy tematyczne, zeszyt przedmiotowy

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji – krótkie omówienie (przypomnienie) tematyki zajęć w zakresie typów genetycznych jezior, w tym tektonicznych warunkowanych ruchem płyt litosfery – rozmowa i dyskusja.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w materiale. Uczniowie sygnalizują problemy i kwestie niezrozumiałe, jakie napotkali, studiując e‑materiał. Stawiają pytania, nauczyciel wyjaśnia kwestie problematyczne, zadaje pytania sprawdzające, czy uczniowie zrozumieli mechanizm powstawania jezior, który to proces można powiązać z ruchem płyt litosfery.

  • Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest samodzielne wskazanie jezior tektonicznych o ściśle określonym typie genetycznym i opisanie oraz zilustrowanie procesu ich powstawania.

  • Prezentacja symulacji interaktywnej w celu zapoznania uczniów z mechanizmem powstawania ruchów płyt litosfery i ich konsekwencjami prowadzącymi do tworzenia jezior tektonicznych – uczniowie wykonują polecenie do symulacji interaktywnej.

  • Praca w grupach, podczas której uczniowie opracowują odpowiedzi i ich uzasadnienie w zakresie sformułowanego zadania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów.

  • Podsumowanie mające na celu prezentację odpowiedzi i materiałów graficznych opracowanych przez poszczególne grupy.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (wskazane przez nauczyciela).

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Praca pisemna na temat: „Dziesięć największych jezior tektonicznych na Ziemi. Geneza ich powstania i cechy charakterystyczne”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji dotyczących litosfery (zakres podstawowy: V. 1. oraz V. 2). Będzie również przydatna w trakcie innych zajęć mających na celu omówienie różnych typów jezior (zakres rozszerzony: IV. 5).