Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: System partyjny – rodzaje i funkcjonowanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Wiedza i rozumienie.
Uczeń:
3) przedstawia funkcjonowanie systemu politycznego Rzeczypospolitej Polskiej.
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy: parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje pojęcie systemu partyjnego;
porównuje różne metody klasyfikowania systemów partyjnych;
ocenia relacje między partiami politycznymi w różnych modelach systemów partyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
odwrócona klasa;
prezentacja multimedialna.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Na poprzedniej lekcji uczniowie proszeni są o przygotowanie prezentacji multimedialnych na temat różnych modeli klasyfikacji systemów partyjnych. Zostają podzieleni na trzy grupy i każda z nich ma za zadanie scharakteryzowanie jednego z modeli.
Faza wstępna
1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
2. Na początku lekcji uczniowie, wykorzystując mapę myśli, wskazują na różne cechy systemów partyjnych.
Faza realizacyjna
1. Każda z grup przedstawia przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną.
2. Na tablicy zostają zapisane najważniejsze cechy poszczególnych modeli klasyfikacji systemów partyjnych. Uczniowie zwracają uwagę na podstawy współpracy lub rywalizacji między partiami politycznymi na scenie politycznej.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o scharakteryzowanie czynników wpływających na kształtowanie się systemów partyjnych.
2. Wybrana lub chętna osoba proszona jest o podsumowanie lekcji.
Praca domowa:
Scharakteryzuj system partyjny w jednym z państw demokratycznych z wykorzystaniem różnych modeli klasyfikacji.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Leksykon politologii, Wrocław 2004.
Katarzyna Sobolewska‑Myślik, Partie i systemy partyjne na świecie, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Może zostać wykorzystane jako ilustracja ilościowego kryterium klasyfikacji systemu partyjnego.