Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Niemczynowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Długości odcinków w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Zakres podstawowy
Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa odcinki graniastosłupa prawidłowego czworokątnego;
wykorzystuje zależności pomiędzy odcinkami w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym;
wyznacza miary kątów w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym;
stosuje funkcje trygonometryczne oraz własności trójkątów prostokątnych do obliczania długości odpowiednich odcinków w graniastosłupie prawidłowym czworokątnym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
stoliki zadaniowe
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica
pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z definicjami poszczególnych odcinków zawartych we wstępie do sekcji „Przeczytaj”. Analizują również rozwiązania przykładów 1 i 2.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z przykładami 3 – 5 z sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione rozwiązania i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie indywidualnie analizują materiał przedstawiony w sekcji “Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości, które pojawiły się po zapoznaniu się z materiałem.
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa ćwiczenia interaktywne). Rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pracując w grupach wyznaczonych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału o graniastosłupach.