Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Obyczajowość, mentalność i tradycja żydowska w Austerii J. Stryjkowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje mentalność, obyczaje i tradycje żydowskie;
wskazuje środki, za pomocą których Julian Stryjkowski opisał obyczajowość żydowską w powieści Austeria;
dostrzega najważniejsze różnice między kalendarzem żydowskim a gregoriańskim oraz ich wpływ na mentalność kulturową;
wyjaśnia metaforykę miejsca akcji powieści Austeria.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed lekcją konieczne jest by uczniowie przeczytali powieść Juliana Stryjkowskiego Austeria. Nauczyciel poleca uczniom, by w trakcie lektury stworzyli kalendarz świąt i obrzędów żydowskich na podstawie opisów zawartych w powieści. Kalendarz może przybrać formę szkicu, wyklejanki, mapy myśli lub linii chronologicznej.
Faza wprowadzająca
Faza wprowadzająca rozpoczyna się od ogólnoklasowej dyskusji na temat odbioru przez uczniów powieści Austeria. Uczniowie opowiadają o swoich wrażeniach i wspólnie zastanawiają się nad kluczowymi różnicami między ich kulturą a kulturą żydowską (jeśli nie są jej członkami). W następnym kroku prezentują efekty swojej pracy nad kalendarzem żydowskich świąt i obrzędów w oparciu o przeczytaną powieść. W celu uzupełnienia informacji wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z kontekstem do interpretacji zawartym w sekcji „Przeczytaj”, następnie rozpoczynają pracę z multimedium. Słuchają audiobooka, wykonują polecenia i dyskutują o wynikach swojej pracy.
W następnym kroku uczniowie wspólnie wykonują ćwiczenia 1‑3 z sekcji „Przeczytaj”, a podzieleni na grupy wykonują kolejne ćwiczenia: 5, 6, 7. Udzielone odpowiedzi przedstawiciele grup odczytują na forum klasy.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel może przedstawić cytat z książki Joanny Kisielowej:
Wydana w 1966 roku powieść Juliana Stryjkowskiego napisana została z perspektywy Holocaustu. (...) Krytycy mają rację: w powieść niewątpliwie wpisana została świadomość człowieka czasów po Holocauście. W mikrokosmosie austerii spotyka się i przeszłość, i przyszłość przedstawionego świata. Ta druga dostępna jest wszakże tylko czytelnikowi. Bohaterom, nawet tym najbardziej świadomym, jak Tag, pozostają jedynie niejasne przeczucia.
Joanna Kisielowa, Karczma, arka Noego i labirynt losu: o „Austerii” Juliana Stryjkowskiego, Katowice 1995, s. 119.
Uczniowie w podsumowującej części lekcji dyskutują na temat kontekstu interpretacyjnego związanego z Holocaustem. Muszą wziąć pod uwagę czas trwania akcji powieści (po I wojnie światowej). Zastanawiają się zatem nad tym, w jaki sposób pisarz ujął tutaj perspektywę Holocaustu. Nauczyciel może wrócić do metafory austerii, która daje wiele wskazówek (ćwiczenie nr 4 w sekcji „Sprawdź się”).
Praca domowa:
Dokonaj porównania przedstawienia obyczajowości, mentalności i tradycji żydowskiej w powieści Juliana Stryjkowskiego i jej adaptacji wyreżyserowanej przez Jerzego Kawalerowicza z 1982 roku.
Materiały dodatkowe:
Ninel Kameraz‑Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Łódź 1997.
Alan Unterman, Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, Warszawa 1994.
Alan Unterman, Żydzi. Wiara i życie, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.