Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Epistemologia jako sztuka wątpienia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz epistemologię jako jedną z gałęzi filozofii.
Przeanalizujesz założenia zdrowego rozsądku.
Wykorzystasz znajomość błędów poznawczych do analizy wiedzy.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel pyta uczniów: skąd wiemy, że coś wiemy?/co to znaczy, że coś wiemy? Jeżeli to pytanie będzie dla uczniów zbyt abstrakcyjne, można je skonkretyzować, podając przykład: Wszyscy wiemy, że wynik działania 2+2 daje 4. Zastanówmy się jednak, skąd to wiemy? Czy jest to wiedza zdroworozsądkowa, czy da się ją zakwestionować? Uczniowie zastanawiają się i dyskutują między sobą o świadomości wiedzy.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu zawartego w sekcji „Przeczytaj”. Po zakończonej lekturze nauczyciel omawia z nimi treść lekcji, zwracając uwagę na przykłady pytań, jakie można zadać na gruncie epistemologii. Uczniowie w parach przygotowują swoje propozycje takich pytań, po czym prezentują je i omawiają na forum klasy, oceniając ich poprawność.
Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na opisany w sekcji „Przeczytaj” eksperyment Hilarego Putnama mózg w naczyniu. Prosi uczniów o podanie przykładów podobnych koncepcji z życia i kultury. Uczniowie mogą wymienić np. umieszczonych w macierzy ludzi w filmie Matrix lub rzeczywistość wirtualną. Omówienie przykładów jako pogłębienie dyskusji z fazy wprowadzającej lekcji.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z przedstawioną na schemacie interaktywnym „maszyną do wątpienia”, omawiając zawarte w niej pytania. Następnie dobierają się w 4‑osobowe grupy i formułują stwierdzenie, które następnie poddają wątpieniu. Po wyznaczonym czasie prezentują swój tok rozumowania na forum klasy. Wspólne omówienie przykładów.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne z e‑materiału: od 1 do 4. Nauczyciel sprawdza udzielone odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Huzarek T., Funkcjonalistyczna teoria umysłu, przetwarzanie informacji a myślenie ludzkie, w: „Scientia et Fides”, 2(2)/2014, s. 29‑45.
Grobler A., Niestraszny nam Matrix, w: „Filozofuj!”, 2019 nr 2 (26), s. 46–47.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.