SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Powstawanie podziemnych form krasowych.

Grupa docelowa: liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa:

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń:

5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje proces powstawania podziemnych zjawisk krasowych i formy, które w ich wyniku się ukształtowały;

  • opisuje budowę jaskini i typy form naciekowych w niej występujących;

  • rozpoznaje zjawiska krasowe i podziemne formy, które powstały w wyniku tych zjawisk.

Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna

Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: zasoby multimedialne zwarte w e‑materiałach, atlasy, zbiór fotografii tematycznych

Materiały pomocnicze:

  • serwis rządowy o jaskiniach Polski http://geoportal.pgi.gov.pl/jaskinie_polski

  • przewodnik speleologa https://www.jaskinie.com.pl/materialy/jaskinie.pdf

  • plansze poglądowe oraz model jaskini krasowej oraz ukształtowania terenu w przekroju

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, zadając pytania: Czy ktoś z uczniów lubi zwiedzać jaskinie? Czy znacie polskie jaskinie? Czy wiecie, jakie formy naciekowe występują w jaskiniach?

  • Nauczyciel wyjaśnia, że problematyką lekcji jest powstawanie podziemnych form krasowych.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w dwa zespoły. Każdy z zespołów otrzymuje zdjęcia jednej z dwóch polskich jaskiń: Jaskini Niedźwiedziej i Jaskini Raj. Zadaniem uczniów jest scharakteryzowanie, jak powstała jaskinia i jak jest zbudowana oraz jak ukształtowały się formy krasu podziemnego występujące w jaskiniach. Po prezentacji wyników uczniowie oglądają animację, by zweryfikować i uzupełnić swoje notatki.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:

    • Czego dowiedzieliście się z dzisiejszej lekcji?

    • Co było dla was najciekawsze?

    • O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?

  • Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.

Praca domowa:

W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: W ramach nauczania wyprzedzającego uczniowie mogą zapoznać się z animacją przed zajęcami. Wówczas podczas lekcji uczniowie są przygotowani na stworzenie wypowiedzi lub prezentacji o formach krasu podziemnego.