Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Powstawanie podziemnych form krasowych.
Grupa docelowa: liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń:
5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje proces powstawania podziemnych zjawisk krasowych i formy, które w ich wyniku się ukształtowały;
opisuje budowę jaskini i typy form naciekowych w niej występujących;
rozpoznaje zjawiska krasowe i podziemne formy, które powstały w wyniku tych zjawisk.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: zasoby multimedialne zwarte w e‑materiałach, atlasy, zbiór fotografii tematycznych
Materiały pomocnicze:
serwis rządowy o jaskiniach Polski http://geoportal.pgi.gov.pl/jaskinie_polski
przewodnik speleologa https://www.jaskinie.com.pl/materialy/jaskinie.pdf
plansze poglądowe oraz model jaskini krasowej oraz ukształtowania terenu w przekroju
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, zadając pytania: Czy ktoś z uczniów lubi zwiedzać jaskinie? Czy znacie polskie jaskinie? Czy wiecie, jakie formy naciekowe występują w jaskiniach?
Nauczyciel wyjaśnia, że problematyką lekcji jest powstawanie podziemnych form krasowych.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w dwa zespoły. Każdy z zespołów otrzymuje zdjęcia jednej z dwóch polskich jaskiń: Jaskini Niedźwiedziej i Jaskini Raj. Zadaniem uczniów jest scharakteryzowanie, jak powstała jaskinia i jak jest zbudowana oraz jak ukształtowały się formy krasu podziemnego występujące w jaskiniach. Po prezentacji wyników uczniowie oglądają animację, by zweryfikować i uzupełnić swoje notatki.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Czego dowiedzieliście się z dzisiejszej lekcji?
Co było dla was najciekawsze?
O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie 7 i 8.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: W ramach nauczania wyprzedzającego uczniowie mogą zapoznać się z animacją przed zajęcami. Wówczas podczas lekcji uczniowie są przygotowani na stworzenie wypowiedzi lub prezentacji o formach krasu podziemnego.