Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Zmiana liczby ludności i wyzwania stojące przed polityką ludnościową

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

7) charakteryzuje wybrany problem życia społecznego w Rzeczypospolitej Polskiej; rozważa różne możliwości jego rozwiązania.

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

10) przedstawia działania państwa w sferze polityki prorodzinnej w Rzeczypospolitej Polskiej i dokonuje analizy tej polityki;

11) wykazuje aktualność kwestii „starzenia się społeczeństwa”; przedstawia główne założenia polityki państwa wobec osób starszych; wyjaśnia zasadę solidaryzmu społecznego w ubezpieczeniach społecznych w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcia związane z demografią;

  • analizuje stan sytuacji demograficznej państwa polskiego i związane z tym problemy;

  • ocenia politykę ludnościową państwa polskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca;

  • analiza SOFT.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

  • kartki A4 i pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Burza mózgów i mapa myśli. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli, wychodząc od pojęcia „demografia”. Następnie podkreślają na kolorowo:

a. pojęcia związane z demografią;

b. problemy, którymi zajmuje się demografia.

3. Praca w parach – definiowanie poszczególnych pojęć, które znalazły się na tablicy. Definicje przedstawiane są na forum klasy.

Faza realizacyjna

1. Analiza schematów i wykonanie ćwiczeń do multimedium oraz ćwiczeń 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.

2. Podział na grupy. Każdy zespół na podstawie multimedium oraz ćwiczeń 6 i 7  z sekcji „Sprawdź się” przeprowadza analizę SOFT (wzór w materiałach pomocniczych). Efekty pracy przedstawiciele grup przedstawiają na forum klasy.

3. Dyskusja na temat polityki ludnościowej państwa polskiego. Wybrane osoby oceniają stan i narzędzia polityki ludnościowej w państwie polskim. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wypowiadają się na temat tego, co było dla nich najważniejsze w czasie tych zajęć.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Analiza SOFT

Sytuacja demograficzna państwa polskiego

ocena pozytywna

ocena negatywna

Stan – jaki jest obecnie?

Satysfakcje (satisfactions), czyli co daje pozytywne rezultaty w polityce ludnościowej i dlaczego.

Błędy (faults), czyli gdzie są błędy, niedociągnięcia, trudności polityki ludnościowej.

Potencjał – w odniesieniu do przyszłości

Szanse (opportunities), czyli gdzie należy poszukiwać szans, w jakich zakresach i jak je wykorzystać.

Zagrożenia (threats), czyli dlaczego dzieje się, jak się dzieje? Co się stanie, jeśli nic nie zrobimy.

GUS, Migracje wewnętrzne i zagraniczne ludności na pobyt stały, swaid.stat.gov.pl.

GUS, Prognoza ludności (opracowana w 2014 r.) – Ludność według płci i wieku w latach 2014‑2050, swaid.stat.gov.pl.

Jakub Piotr Klimaszewski, Nie tylko pieniądze, czyli problemy polskiej demografii, obserwatorfinansowy.pl.

Ewa Rycerz, Rodziny wielodzietne w Polsce. Raport, parenting.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą uzupełnić mapę myśli o aktualne dane i na ich podstawie opracować plakaty dotyczące sytuacji demograficznej Polski.