Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Tadeusz Moroń
Przedmiot: chemia
Temat: Otrzymywanie soli
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego, kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia metody otrzymywania soli;
pisze i uzgadnia równania reakcji otrzymywania soli;
wskazuje metodami, jakimi można otrzymać daną sól.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
eksperyment uczniowski;
dyskusja dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Jak sądzisz, czy otrzymywanie soli kuchennej (chlorku sodu) metodą laboratoryjną jest również główną metodą otrzymywania soli na skalę przemysłową?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „otrzymywanie soli”.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski „Otrzymywanie soli różnymi sposobami”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy:
I grupa - kwas + metal (kwas solny + magnez);
II grupa - tlenek metalu + kwas (tlenek magnezu + kwas azotowy(V));
III grupa - wodorotlenek + kwas (wodorotlenek wapnia + kwas solny);
IV grupa - sól (I) + sól (II) (azotan(V) srebra(I) + chlorek sodu);
V grupa - sól + kwas (węglan wapnia + kwas solny);
VI - metal + rozpuszczalna sól mniej aktywnego metalu (magnez + azotan(V) srebra(I));
VII grupa - wodorotlenek + sól (wodorotlenek potasu + siarczan(VI) miedzi(II).Prowadzący zajęcia rozdaje uczniom karty pracy, szkło, sprzęt laboratoryjny i potrzebne odczynniki oraz przypomina o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa podczas przeprowadzania eksperymentu. Uczniowie w grupach formułują pytania badawcze, hipotezy i zapisują je w kartach pracy, obserwują zmiany podczas przebiegu eksperymentu, zapisują je, formułują i zapisują wnioski oraz równania reakcji chemicznych. Po zakończonej pracy chętni lub wskazani uczniowie prezentują efekty pracy grup na forum klasy.
Analiza materiału źródłowego w e‑materiale „Otrzymywanie soli”. Nauczyciel inspiruje uczniów do dyskusji w kontekście pozostałych sposobów otrzymywania soli, które nie zostały użyte w eksperymentach podczas lekcji.
Uczniowie w wirtualnym laboratorium w parach próbują otrzymać różne sole oraz próbują za pomocą doświadczenia ustalić reguły rządzące poszczególnymi metodami otrzymywania soli. Uczniowie wspólnie tworzą tabelę, w której zapisują reguły otrzymywania soli.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np.: Jak jest zbudowana sól? Jakie produkty otrzymamy w reakcji: metal aktywny + kwas? Co jest istotą reakcji zobojętniania? Jaki warunek musi być spełniony by zaszła reakcja strąceniowa?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania podsumowujące, które uczniowie mogą zgromadzić w portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak jest zbudowana sól?
Jakie produkty otrzymamy w reakcji: metal aktywny + kwas?
Co jest istotą reakcji zobojętniania?
Jaki warunek musi być spełniony by zaszła reakcja strąceniowa? 2. Karty charakterystyk substancji.
Wskazówki metodyczne do przeprowadzenia eksperymentu:
Szkło i sprzęt laboratoryjny:
statywy do probówek;
łyżeczki;
probówki;
zlewki;
łapy do probówek;
pipety.
Odczynniki chemiczne:
wióry magnezowe;
kwas chlorowodorowy;
woda;
tlenek magnezu;
kwas azotowy(V);
wodorotlenek wapnia;
węglan wapnia;
wodny roztwór azotanu(V) srebra(I);
wodny roztwór wodorotlenku potasu;
wodny roztwór siarczanu(VI) miedzi(II);
wodny roztwór chlorku sodu.
Karta pracy ucznia: