| |
| |
| Równowaga promieniotwórcza |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń: 12) opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego; posługuje się pojęciem czasu połowicznego rozpadu; opisuje zasadę datowania substancji na podstawie węgla Indeks górny 1414C. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
tłumaczy, na czym polega stan równowagi promieniotwórczej,
podaje warunki niezbędne do powstania stanu równowagi promieniotwórczej,
wyjaśnia, z czego wynikają warunki powstania stanu równowagi promieniotwórczej.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
| |
| praca zespołowa, praca w grupach |
| grafika ilustrująca szeregi promieniotwórcze, symulacja lub arkusz Excel pozwalający modelować zmiany w czasie liczby jąder promieniotwórczych w rozpadach sekwencyjnych; komputer z dostępem do Internetu i rzutnik |
| |
|
|
Nauczyciel zadaje pytania:
Jakie izotopy nazywa się trwałymi, a jakie promieniotwórczymi? Uczniowie formułują odpowiedź: izotopy uznaje się za trwałe, jeżeli nie obserwuje się dla nich naturalnych rozpadów. Jeżeli obserwuje się naturalne rozpady, izotopy nazywa się promieniotwórczymi.
Jakie wielkości fizyczne opisują trwałość izotopów promieniotwórczych? Uczniowie formułują odpowiedź: wielkościami tymi są stała rozpadu i czas połowicznego rozpadu.
Skąd się biorą izotopy promieniotwórcze na Ziemi? Uczniowie formułują odpowiedź: powstają w wyniku rozpadów długożyciowych izotopów zawartych w materii, z której powstała Ziemia, są wytwarzane w wyniku działania promieniowania kosmicznego.
|
|
Uczniowie analizują wykresy ilustrujące naturalne szeregi promieniotwórcze zwracając uwagę na czasy połowicznego rozpadu kolejnych izotopów. Nauczyciel przedstawia wykresy ilustrujące rozpady sekwencyjne w układzie trzech jąder (może również przedstawić równania opisujące zależność od czasu liczby jader w tych rozpadach). Przedstawia też sposób działania symulacji lub arkusza Excel, pozwalającego modelować zależność od czasu liczby jąder promieniotwórczych w rozpadach sekwencyjnych. Uczniowie w grupach analizują z wykorzystaniem symulacji zależność od czasu liczby jąder promieniotwórczych w rozpadach sekwencyjnych, w zależności od wartości stałych rozpadu. Formułują warunek powstania równowagi promieniotwórczej. |
|
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 1, 3, 5, 7 z zestawu ćwiczeń. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów, w czasie omawiania zadań, nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 2, 4, 6, 8, 9 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można wykorzystać przy powtarzaniu wiadomości i innych lekcjach na temat przemian jądrowych. |