Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak na poziomie mikroświata przebiegają reakcje pierwiastków z tlenem?

Grupa docelowa: uczniowie III etap edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

4) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (dla Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (dla Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), przewiduje i opisuje słownie przebieg reakcji rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów: azotowego(V) i siarkowego(VI) z Al, Fe, Cu, Ag.

Zakres rozszerzony

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (dla Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (dla Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego(V) oraz stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) (dla Al, Fe, Cu, Ag);
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami ( Cl 2 , Br 2 , O 2 , N 2 , S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu); chloru z wodą.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje budowę atomu i cząsteczki tlenu oraz podaje jej konfigurację elektronową.

  • wyjaśnia, jakie są przyczyny wyjątkowej aktywności atomów tlenu.

  • pisze wzór sumaryczny, wzór Lewisa oraz model cząsteczki tlenu;

  • wyjaśnia, jak na poziomie mikroświata przebiegają reakcje z udziałem tlenu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • animacja;

  • technika bateria.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Uczniowie na forum klasy przypominają wiadomości o tlenie – budowa atomu, konfiguracja elektronowa.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jak na podstawie wzorów Lewisa można wytłumaczyć sposób tworzenia się wiązań chemicznych w tlenku glinu?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” i poszukują odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób, posługując się teorią wiązań walencyjnych Lewisa, możemy wyjaśnić przebieg reakcji tlenu z innymi pierwiastkami? Powrót do fazy wstępnej i konfrontacja propozycji uczniów z nowo zdobytymi informacjami.

  2. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” oraz analizują schemat tworzenia się cząsteczki tlenu w teorii orbitali molekularnych. Po wyznaczonym czasie, nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Co teoria orbitali molekularnych wniosła do teoretycznej i doświadczalnej wiedzy o konfiguracji elektronowej atomu tlenu?

  3. Nauczyciel poleca uczniom animację „Jak na poziomie mikroświata przebiegają reakcje pierwiastków z tlenem?”, która przedstawia przebieg tworzenia się różnych rodzajów wiązań z udziałem tlenu. Uczniowie pracują w parach, zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  4. Ćwiczenia w określaniu rodzaju wiązań chemicznych i pisaniu wzorów elektronowych przykładowych tlenków: wapnia, litu, siarki(IV) – uczniowie zapisują wzory na tablicy.

  5. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają cenkami (małymi samoprzylepnymi kolorowymi karteczkami), w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja/model 3D mogą być wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do lekcji lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusz ze schematem baterii i zaznaczoną skalą oraz cenki  (małe samoprzylepne kolorowe karteczki do „robienia cen”) dla uczniów.

  2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to znaczy, że cząsteczka tlenu jest dwurodnikowa?

  • Jakie znasz związki jonowe i kowalencyjne tlenu z innymi pierwiastkami?

  • Jaki rodzaj wiązań chemicznych występuje w tlenku wapnia?