Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Typy reżimów i koncepcje demokracji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
19) przedstawia niezachodni reżim demokratyczny lub hybrydowy (np. funkcjonujący w Wielonarodowym Państwie Boliwia, Republice Indii, Republice Południowej Afryki i Republice Singapuru);
20) przedstawia niezachodni reżim niedemokratyczny (np. funkcjonujący w Arabii Saudyjskiej, Białorusi, Chinach, Koreańskiej Republice Ludowo‑Demokratycznej i Turkmenistanie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje różne koncepcje reżimów demokratycznych na podstawie tekstów źródłowych;
wskazuje różnice między reżimem totalitarnym i autorytarnym;
charakteryzuje różne typy reżimów demokratycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
odwrócona klasa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Na poprzedniej lekcji klasa została poproszona o przeczytanie materiałów źródłowych. Jej zadaniem będzie zapoznanie się z pojęciami ustroju politycznego, systemu politycznego i reżimu politycznego.
2. Klasa została podzielona na dwie grupy. Pierwsza z nich proszona jest o przeczytanie fragmentu książki J. Linza o systemach autorytarnych, drugą grupę nauczyciel prosi o przygotowanie modelu poliarchii R.A. Dahla.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie za pomocą burzy mózgów sporządzają wraz z nauczycielem definicje ustroju politycznego, systemu politycznego i reżimu politycznego, które zostają zapisane na tablicy.
2. Przedstawiciele grupy, która miała przeczytać fragment J. Linza, prezentują charakterystyki reżimów niedemokratycznych. Wykorzystana jest w tym celu mapa myśli. Wybrana osoba wskazuje różnice między autorytaryzmem a totalitaryzmem.
3. Druga grupa przedstawia model poliarchii R.A. Dahla.
4. Uczniowie proszeni są o poszukanie w dostępnych źródłach informacji na temat typów demokracji i o stworzenie prezentacji multimedialnych charakteryzujących reżimy demokratyczne.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie przedstawiają prezentacje, które zostają uzupełnione i poprawione przez nauczyciela.
2. Wybrana osoba zostaje poproszona o przedstawienie, w jaki sposób w dzisiejszym świecie jest rozumiana demokracja. W swojej ocenie ma się odnieść do modelu poliarchii.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie charakterystyki państw współczesnych, odpowiadających każdemu z omówionych reżimów.
Materiały pomocnicze:
Konrad Wojciechowski, O idealnej demokracji, publicystyka.ngo.pl.
Rafał Klepka, Autorytaryzm, researchgate.com.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany do stworzenia prezentacji dot. definicji poszczególnych typów reżimów politycznych.