Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: System polityczny nazistowskich Niemiec
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia „faszyzm” i „nazizm” oraz wskazuje różnice między tymi ideologiami;
charakteryzuje okoliczności przejęcia władzy przez Adolfa Hitlera i NSDAP w Niemczech;
wskazuje grupy społeczne, do których kierowany był program partii hitlerowskiej;
ocenia znaczenie kryzysu politycznego i gospodarczego w Niemczech dla zwycięstwa narodowych socjalistów (nazistów).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotować prezentację na temat jednego aspektu funkcjonowania III Rzeszy: gospodarki, ekonomii, religii, sztuki, kwestii społecznych, wojskowości.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba przypomina cechy systemu politycznego nazistowskich Niemiec.
Przedstawienie tematu „System polityczny nazistowskich Niemiec” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po zakończeniu każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
Praca ze schematem. Uczniowie charakteryzują sztukę III Rzeszy. Rozmawiają na temat tzw. sztuki zwyrodniałej i stosunku Niemców do niej.
Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem następuje dyskusja na temat: „Dlaczego takie inicjatywy jak Marsz Żywych nadal są ważne, mimo że od zakończenia II wojny światowej minęło wiele lat?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty i opinie, na zakończenie chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.
Faza podsumowująca:
Dyskusja na temat: Jakie znaczenie dla systemu III Rzeszy miała propaganda? Wybrane osoby prezentują podsumowanie.
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Milena Kowalska, Dwudziestowieczne ustroje totalitarne na przykładzie faszyzmu we Włoszech, kierunki.info.pl.
Hannah Arendt, Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 2021.
Michael Burleigh, Trzecia Rzesza. Nowa historia, Kraków 2010.
Program NSDAP, vaterland.pl.
Michał Szukała, Prof. E. Król: O zwycięstwie wyborczym NSDAP w 1932 r. zadecydował wielki kryzys gospodarczy, dzieje.pl.
Joanna Hytrek‑Hryciuk, Adolf Hitler: Dzień Pierwszy, tygodnikpowszechny.pl.
Paweł Łepkowski, III Rzesza była państwem bezprawia, rp.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Wirtualny spacer + Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.