Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Abiotyczne czynniki glebotwórcze.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności. Uczeń:
1) przedstawia czynniki i przebieg głównych procesów glebotwórczych, w tym zachodzących na obszarze, na którym zlokalizowana jest szkoła;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Poznaje abiotyczne czynniki glebotwórcze.
Wyjaśnia wpływ czynników abiotycznych na kształtowanie się gleb.
Uzasadnia związki i zależności między różnymi elementami środowiska przyrodniczego, wpływającymi na powstawanie gleb.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, plakaty, metody operatywne, praca z grafiką interaktywną
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, arkusze papieru (5), pisaki, podręcznik
Materiały pomocnicze:
Lazar J., Gleboznawstwo z podstawami geologii , PWN, Warszawa 1977.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
czynności organizacyjne,
rozmowa na temat gleb – czym są, jak bardzo są potrzebne,
prośba do uczniów, o przeczytanie wstępu e‑materiału (w celu przypomnienia ogólnych informacji o glebie),
przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili czynniki wpływające na powstawanie gleb („burza mózgów”); uczniowie wymienione czynniki zapisują na tablicy; następnie dzielą je na biotyczne i abiotyczne,
nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup – każda grupa wybiera lidera, następnie losuje, i opracowuje (odwołując się do posiadanej wiedzy i podręcznika) wpływ jednego z abiotycznych czynników glebotwórczych (skała macierzysta, rzeźba terenu, klimat, warunki wodne) na kształtowanie się gleb,
uczniowie mocują kartki z wynikami pracy grup na tablicy, następnie liderzy grup przedstawiają wyniki pracy całej klasie,
nauczyciel po krótkiej rozmowie na plenum (forum klasy) o abiotycznych czynnikach glebotwórczych podsumowuje pracę grup, wyjaśnia ewentualne wątpliwości, następnie prosi o zapoznanie się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale,
dyskusja na temat związków i zależności między elementami środowiska przyrodniczego – podsumowując, że każdy czynnik glebotwórczy angażuje różne (inne) elementy środowiska do kształtowania gleb.
Faza podsumowująca
nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń,
uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału (w zależności od tempa pracy uczniów można wybrać kilka ćwiczeń, pozostałe zostawić jako pracę domową),
nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je,
uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji np. co było dla nich nową wiedzą.
Praca domowa
Dowiedz się, jaki typ gleb dominuje w okolicach twojej szkoły. Wymień czynniki, które doprowadziły do powstania tych gleb.
Na podstawie mapy geologicznej wypisz skały i utworzone na nich gleby w wybranych częściach Polski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
schematy mogą być wykorzystane na innych lekcjach dotyczących gleb i na lekcji powtórzeniowej – poziom podstawowy,
można je wykorzystać na lekcjach dotyczących związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego Ziemi,
grafikę można wykorzystać jako wstęp (przypomnienie) na lekcjach dotyczących gleb z poziomu rozszerzonego.