Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Możliwości rozwoju wykorzystania zasobów oceanów i mórz
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa:
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega akwakultura oraz marikultura,
charakteryzuje warunki sprzyjające prowadzeniu hodowli organizmów morskich,
podaje przykłady hodowanych gatunków organizmów morskich,
wymienia państwa, w których rozwinięta jest hodowla organizmów morskich,
ocenia znaczenie i wpływ marikultury na gospodarkę oraz środowisko przyrodnicze.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, drzewo decyzyjne, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, grafiką, filmem edukacyjnym, z mapą)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca zbiorowa na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
U. Budzich‑Tabor i in., Włączanie akwakultury w społeczności lokalne, 2018 (dostęp 4.03.2021).
Komisja Europejska, Akwakultura (dostęp 4.03.2021).
Komisja Europejska, Wytyczne. Akwakultura i Natura 2000, 2018 (dostęp 4.03.2021).
S. Szymborski, K. Szymborska, Wszechocean, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje pogadankę o przyrodniczym i gospodarczym znaczeniu oceanów i mórz; uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata oceany i wybrane morza (nauczyciel sugeruje do wskazania również te morza, o których będzie mowa na lekcji).
Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
Nawiązując do pogadanki wstępnej, nauczyciel inicjuje dyskusję o wielkości zasobów oceanów i mórz, zadaje uczniom pytania: czy te zasoby są wystarczające dla wciąż rosnącej populacji ludzkiej? Jak można zwiększyć pozyskiwanie żywności z oceanów i mórz?
Wprowadzenie terminów: akwakultura i marikultura.
Uczniowie omawiają grafikę interaktywną zawartą w części „Przeczytaj” (Akwakultura ryb i owoców morza) – wyjaśniają termin konchikultura, komentują fotografie zawarte w grafice: wymieniają hodowane gatunki organizmów morskich oraz akweny i państwa, w których rozwija się akwakultura (akweny i państwa uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda otrzymuje arkusz papieru i pisaki.
Zadaniem uczniów jest opracowanie drzewa decyzyjnego do problemu: Czy należy nadal rozwijać akwakulturę na świecie?
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym; następnie podają możliwe rozwiązania problemu, pozytywne i negatywne skutki każdego z nich, wyciągają wnioski, uzupełniają drzewa decyzyjne.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują swoje drzewa decyzyjne, zwracając uwagę na opracowane wnioski.
Nauczyciel podsumowuje wnioski przedstawione przez poszczególne grupy; dyskusja na forum klasy dotycząca oceny rozwoju marikultury i jej wpływu na gospodarkę i środowisko przyrodnicze.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału (nauczyciel, w razie trudności, wspiera uczniów).
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało na lekcji, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać itp.
Praca domowa
Praca pisemna: Czy Bałtyk może stać się miejscem rozwoju marikultury?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Film edukacyjny może zostać wykorzystany na lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej potrzeb żywieniowych człowieka (XXII. 2; XXII. 3). Film edukacyjny może być wykorzystany także do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia.