Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Spór o Kosowo
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;
14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny konfliktu w Kosowie;
analizuje przebieg konfliktu w Kosowie;
ocenia znaczenie konfliktu kosowskiego dla sytuacji międzynarodowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń;
dyskusja za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Spór o Kosowo” i omówienie celów zajęć.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna
1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują odpowiedź do polecenia znajdującego się na końcu. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.
2. Praca w grupach – linia chronologiczna. Uczniowie analizują przebieg konfliktu i wypowiadają się, który moment był ich zdaniem punktem zwrotnym/kluczowym dla tego konfliktu. Swoje zdanie porównują ze zdaniem innych członków grupy, a na koniec ustalają jedną odpowiedź. Odpowiedź umieszczają w ćwiczeniu 1 do multimedium.
3. Dyskusja za i przeciw: „Czy Kosowo powinno być państwem suwerennym uznanym przez wszystkie kraje świata?”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i naprzemiennie przedstawiają swoje argumenty. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę, a wnioski uczniowie umieszczają w ćwiczeniu 2 do multimedium.
4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca
1. Chętni/wybrani uczniowie na głos czytają przygotowane przez siebie na początku zajęć pytania. Wskazują osoby, które mają na nie odpowiedzieć. Wybrana osoba odpowiada, następnie czyta swoje pytania itd.
Praca domowa:
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Jolanta Bryła, Zbigniew Czachór, Włodzimierz Malendowski (red.), Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Aleksander Barabasz, Kosowo w drugiej dekadzie XXI wieku, ruj.uj.edu.pl.
Wiktor Hebda, Kosowo – droga do niepodległości (1999–2008), academia.edu.
Jan Żmuda, Kosowo, czyli państwo peryferyjne w sercu Europy, „Kultura i Polityka” 2010, nr 7.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium do przygotowania się do lekcji powtórkowej.