Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Spór o Kosowo

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;

14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje przyczyny konfliktu w Kosowie;

  • analizuje przebieg konfliktu w Kosowie;

  • ocenia znaczenie konfliktu kosowskiego dla sytuacji międzynarodowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Spór o Kosowo” i omówienie celów zajęć.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna

1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują odpowiedź do polecenia znajdującego się na końcu. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.

2. Praca w grupach – linia chronologiczna. Uczniowie analizują przebieg konfliktu i wypowiadają się, który moment był ich zdaniem punktem zwrotnym/kluczowym dla tego konfliktu. Swoje zdanie porównują ze zdaniem innych członków grupy, a na koniec ustalają jedną odpowiedź. Odpowiedź umieszczają w ćwiczeniu 1 do multimedium.

3. Dyskusja za i przeciw: „Czy Kosowo powinno być państwem suwerennym uznanym przez wszystkie kraje świata?”. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i naprzemiennie przedstawiają swoje argumenty. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę, a wnioski uczniowie umieszczają w ćwiczeniu 2 do multimedium.

4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5–8 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca

1. Chętni/wybrani uczniowie na głos czytają przygotowane przez siebie na początku zajęć pytania. Wskazują osoby, które mają na nie odpowiedzieć. Wybrana osoba odpowiada, następnie czyta swoje pytania itd.

Praca domowa:

Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Jolanta Bryła, Zbigniew Czachór, Włodzimierz Malendowski (red.), Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.

Aleksander Barabasz, Kosowo w drugiej dekadzie XXI wieku, ruj.uj.edu.pl.

Wiktor Hebda, Kosowo – droga do niepodległości (1999–2008), academia.edu.

Jan Żmuda, Kosowo, czyli państwo peryferyjne w sercu Europy, „Kultura i Polityka” 2010, nr 7.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium do przygotowania się do lekcji powtórkowej.