Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Faszcza
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Technology in Sport / Technologia w sporcie
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.10, II.5, III.4, V.1, V.6, VII.4, VIII.2, VIII.3, X, XII, XIII, XIV
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu nowoczesnych technologii stosowanych w sporcie.
Uczeń opisuje urządzenia i systemy, które są używane w sporcie.
Uczeń opisuje wady i zalety stosowania technologii w sporcie.
Uczeń wyraża opinię na temat zasadności używania technologii w sporcie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat nowoczesnego sportu.
Uczeń kształtuje wiedzę dotyczącą technologii używanych w sporcie.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zwraca uwagę na tytuł lekcji i pyta uczniów: What is the first thing that comes to your mind when you see the phrase „technology in sport”? Uczniowie podają swoje skojarzenia na forum klasy, a nauczyciel notuje je na tablicy. Następnie prosi o rozwinięcie.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Na forum klasy podają odpowiedzi. Sprawdzają, czy wyrażenia z ćwiczenia pojawiły się na liście ich własnych pomysłów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Infinite Possibilities i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Starają się nie zaglądać do tekstu.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją na forum klasy i wykonują kolejno Exercise 2 i 3 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i ustnie wykonują polecenie z Exercise 4 (Prezentacja multimedialna): Based on the information from the presentation, name two advantages and two disadvantages of using technology from the perspective of:
a performer;
an official;
a spectator.
Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozpisuje na tablicy tabelkę z kategoriami związanymi z tematem lekcji: Equipment, Systems, People, Actions. Uczniowie wpisują wyrazy, które zapamiętali z lekcji w poszczególne rubryki. Następnie uczniowie Exercise 1 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi w parach, po czym nanoszą je na tablicę.
Uczniowie w małych grupach dyskutują na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): Is using technology in sport cheating? Reprezentanci grup relacjonują dyskusje na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 2, 3, 4 oraz 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have volunteered to write a post on the school blog about sports technology. In the blog:
give examples of technological innovations used in two disciplines;
mention two advantages of sports technology;
write two disadvantages of it;
express your opinion on using sports technology and give an example of a situation where technology is used to solve a controversial issue in team sports.
Your entry should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie pracują w parach i tworzą mapę pojęć ze słownictwem z prezentacji. Mapa opiera się na trzech głównych węzłach: performers, spectators, officials, wokół których uczniowie zamieszczają użycia technologii oraz jej wady i zalety.